Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

FTX svalka - inställningar och förväntat resultat?

1. A
    Medlem · Värmland · 487 inlägg

Anderscurl

Medlem
    Tittar jag på dina bilder så ser det ju ut som om tilluften värms någonstans. Antingen med värmeväxling i aggregatet eller av värmen på vinden.
    Ute: 15°
    Tilluft: 17°
    Inne: 26°
    Hur varmt har du på vinden nu när det är 26° inne? Är isoleringen av rören tillräckligt tjock?
    Du skriver börvärde 20° Det är inte tilluftens börvärde då och inte önskad innertemperatur som ställts in som styrande?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Stockholm · 89 inlägg

extcon

Medlem
    Jag kan inte lista ut var det värms. Ventilationens tilluft värms inte utan följer utetemperaturen ser det ut som. Rumsluften värms av solinstrålning och till för någon dag sedan av miningdatorer som pumpade ut ca 1500W värme i källaren. Stängde av dem imorse för att se om det blir mindre odrägligt varmt. Hittills fortsatt varmt.

3. A
    Medlem · Värmland · 487 inlägg

Anderscurl

Medlem
    Eftersom tilluften hela tiden är varmare än ute temperaturen så är det nog aggregatet som värmeväxlar för att höja temperaturen på tilluften. Det kan vara så enkelt att aggregatet siktar på 20° på tilluften istället för på frånluften.

4. E
    Medlem · Stockholm · 89 inlägg

extcon

Medlem
    Jag ska försöka få definitiva svar från Swegon support. Jag är hyfsat tekniskt kunnig och har försökt läsa manualen och tror mig ha gjort inställningarna rätt. Vet dock inte vad man kan förvänta sig därav fråga i detta expertforum Ibland finns ju dolda inställningar man inte kommer åt som konsument så tänkte om det kunde vara något sådant. Jag har förstått det så att max nattkyla ska ta in utekuft utan att värma den med frånluft (men graferna talat emot det) och att kylbatteri (ska installeras nästa vecka) ska kunna kyla tilluft ner till ca 14 grader vid utetemp på 27 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.