Byggahus.se

FTX-Ritning samt obalans i flöden

1. F
    Medlem Nivå 2
    Jag står i begrepp att installera ett FTX system med HERU 130S i min 1 1/2 plans villa med källare.
    Jag har ritat själv med hjälp av det jag har hittat på Internet och forum osv, men ett par frågor kvarstår:
    När jag lagt på dom rekommenderade flödena på alla rum så är differansen alledes för stor.
    Jag har 72 l/s frånluft och 53 l/s tilluft EFTER en del frisering.
    Den största differansen har jag på källarplanet där den är -20 l/s.
    På mellanplanet är differansen +/- 0, medans den på överplanet är +1.
    Är det så att man räknar med hela husets ventilation eller skall man ha ett 10% undertryck på varje plan?
    I sånt fall så har jag en del friserande kvar att göra...Förslag någon?

Om det är totalt över hela huset som gäller så är det ju bra att tvinga fram en luftvandring genom trapphuset ner till undervåningen.

Det måste ju vara fler av er som har samma tankar då man oftast har mest tilluft iom många sovrum samt dåligt med frånluft med en WC eller badrum på överplanet och tvärtom i källarplanet med tvätt + bad och nästan inga sovrum.

En annan fråga: Vill "kalibreraren" använda sig av spjäll i första hand för att kalibrera flödet eller kan man strypa flödet såpass mycket i ventilerna? Jag har iaf räknat på spjäll för grovkalibreringen och så kan man finlira vid ventilerna.

Finns det någon som har erfarenhet av sk kombidon för Av/Ute-luft? Vill helst inte gå igenom taket om jag inte absolut måste...

Jag kan lägga upp bilder under tiden jag installerar om det finns intresse.

Ritningen är i princip klar men det finns absolut tid att göra ändringar om det är någon som har några bra synpunkter!

2. F
    Medlem Nivå 2

Förklaringar till ritning..

Ett par förklaringar till ritningen bara:
    "Klumparna" är cirkulära ljuddämpare 160X60.
    Färgerna stämmer inte helt:
    Rött= frånluft
    Blått=Tilluft
    Brunt=Avluft
    Ljusblått=Uteluft

Ritningen visar överplanet och där nergångar till lägre plan finns står det helt enkelt "Ner" och fortsättningen på dom rören är streckade (långa streck = suterräng, korta streck= mellanplan).
    Jag har dimmat ner från 200 till 160 direkt på agget men jag tror att jag skall köra iallafall avluften med 200. Resten skall nog funka med 160.
    Alla ventiler (utom en 100) är 125 mest för att jag sitter och trycker på en massa rör och böjar av 160 och 125 och inte vill att kostnaderna skall skena iväg i onödan ;-)

3. H
    Medlem Nivå 1
    Jag hade ökat frånluften i WC till 15 l/s, badrummen till 20 l/s samt tvättstugan till 15 l/s på detta sätt "tjänar" du 13 l/s.

Ang luftens vandringar så går luften dit den behövs!

4. K
    Medlem Nivå 4
    Klarar du dig inte med ett mindre aggregat om du ändå tänkte gå ner i dimension vid aggregatet?

Om jag förstår ritningen rätt tänkte du gå ner i dimension innan donen i sovrummen. Detta skulle jag avråda från, då du vill ha ett så lågt brus som möjligt i sovrummen, och även en tämligen låg lufthastighet ger ett störande luftbrus i tilluftsdonet.

Får det plats skulle jag rekommendera ljuddämpare på 900 mm, tyst är skönt. Får det plats kanske du ska kolla lite på en ljuddämpare med ett rektangulärt snitt, då den har bättre dämpning än cirkulära. Rektangulär kan kanske vara smidigare att bygga in, då den är plattare än den cirkulära.

Räknar du lite så du får ner lufthastigheterna i systemet kanske du skulle kunna klara dig med en ljuddämpare på tilluften och en på frånluften. Ljuddämpare kostar en del så det kan eventuellt vara värt tiden det tar att rita om.

De flöden du kommer få bestäms till största delen av frånluften. Har du ett underskott på tilluft kommer det att sippra in via otätheter i huset i alla fall. Då får du in luft som inte går förbi värmeväxlaren, vilket ju är syftet med ett FTX-system.

Jag håller med hujedamig om frånluften, och jag skulle sätta 10 l/s till barn- och gästsovrum, och 15 till vuxensovrum.