Hej
Har LVP som primär värmekälla, har FTX med en RDKS. Jag vill åstadkomma följande på FTX:
Jag vill ha max återvinning under vintern, alltid.
Jag vill endast slå på eftervärmaren om tilluften understiger en viss temperatur säg 19 grader. Dvs vill inte använda eftervärmaren för att nå ett börvärde.
Det jag gör idag för att få max återvinning är att sätta ett högt börvärde säg 25. Men vad som händer då är att eftervärmaren går in... Om jag stänger av eftervärmaren så blir tilluften väldigt låg de dagar då det är väldigt kallt
Annat alternativ är om de går låsa max återvinning?
Har denna styrpanel
https://www.luftbutiken.se/tillbeho...2AOHbEQEcLg_YLbGVTXjrBuqVVXk4LLAaAvfEEALw_wcB
Denna ftx
https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6678-flaktwoods-rdks-ec-hoger-155m2-eftervarmare.html
Har LVP som primär värmekälla, har FTX med en RDKS. Jag vill åstadkomma följande på FTX:
Jag vill endast slå på eftervärmaren om tilluften understiger en viss temperatur säg 19 grader. Dvs vill inte använda eftervärmaren för att nå ett börvärde.
Det jag gör idag för att få max återvinning är att sätta ett högt börvärde säg 25. Men vad som händer då är att eftervärmaren går in... Om jag stänger av eftervärmaren så blir tilluften väldigt låg de dagar då det är väldigt kallt
Har denna styrpanel
https://www.luftbutiken.se/tillbeho...2AOHbEQEcLg_YLbGVTXjrBuqVVXk4LLAaAvfEEALw_wcB
Denna ftx
https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6678-flaktwoods-rdks-ec-hoger-155m2-eftervarmare.html
Husägare
· Stockholm
· 657 inlägg
Normalt brukar man ju kunna stänga av eftervärmningsbatteriet. Det lär man kunna på din modell ocksåboihus123 skrev:Hej
Har denna styrpanel
[länk]
Denna ftx
[länk]
Husägare
· Stockholm
· 657 inlägg
Då får du ställa tillufttempen på 20 grader helt enkelt. Eller ordna en separat givare. En för att du av nån anledning ställer den på 25 för att få maximal återvinning vilket i sig är skit samma eftersom du vill jobba mot en lägsta inblåsning på tilluften. Mitt tips är att ställa GT11 på 20 grader.boihus123 skrev:
Tilluften är satt på orimligt högt för att alltid garantera att få max återvining.I Installation skrev:
Normalt har jag tex LVP på 22, frånluft kanske ligger på 20 grader och ligger det runt 2-3 grader så kan den då hålla en tilluft på 18-19 grader. men går den under 18 vill jag få på eftervärmaren.
Redigerat:
Husägare
· Stockholm
· 657 inlägg
Maximeringen av värmeväxlingen är en sak temperatur begränsning nedåt och uppåt en annan. Det är inget självändamål att ha maximal återvinning.boihus123 skrev:
Men om du nu ändå vill ha den inställning du har för tillfället så måste du in med en givare till som styr eftervärmaren. Däremot är det att kasta pengar i sjön och en rätt onödig reglering.
Du skriver själv att du har 20 grader i frånluften då kommer du aldrig få högre temp än säg 19 grader på tilluften oavsett om du ställt tilluftstempen på 19 eller 25. Vid kallare väderlek kommer du få lägre tilluftstemp oavsett om din givare står på 20 eller 25. Maximal återvinning kommer du få ändå.
Den GT11 med ett börvärde på 25 vill ha 25 i är ärvärde. Då kommer eftervärmaren kicka in. Står den på 22 kommer den kicka in för att hålla den temperaturen.
Då blir det ytterligare en kanalgivare som måste till för att starta eftervärmaren. Sen om det går är en annan sak. ser inte ut att funka om jag kollar på det interna kopplingsshemat.
Dock variera ju frånluften mycket bereonde på väder, säg en soligare dag är frånluften kanske 22-23 grader och har ja då ett börvärde på 20 så skulle den då inte återvinna någon värme. Därför får jag ha den på ett värde som aldrig uppnås. Men som du säger när det är kallt är det problem då frånluften kanske är på 19 och har jag då börvärde 20 ja vist jag får ju återvinning men också går ju eftervärmaren in. Utan eftervärmare kan de gå ner mot 14 grader så den måste in om diff tilluft och frånluft är för stor.I Installation skrev:Du skriver själv att du har 20 grader i frånluften då kommer du aldrig få högre temp än säg 19 grader på tilluften oavsett om du ställt tilluftstempen på 19 eller 25. Vid kallare väderlek kommer du få lägre tilluftstemp oavsett om din givare står på 20 eller 25. Maximal återvinning kommer du få ändå.
Ah ja ser, skulle de inte gå sätta in typ ett Plejd relä?I Installation skrev:Den GT11 med ett börvärde på 25 vill ha 25 i är ärvärde. Då kommer eftervärmaren kicka in. Står den på 22 kommer den kicka in för att hålla den temperaturen.
Då blir det ytterligare en kanalgivare som måste till för att starta eftervärmaren. Sen om det går är en annan sak. ser inte ut att funka om jag kollar på det interna kopplingsshemat.
Husägare
· Stockholm
· 657 inlägg
Varför skulle du inte återvinna något menar du? Om du har en uteluftstemperatur som är högre än tilluftstempen sker ingen återvinning. frånluftstemperaturen är irrelevant.boihus123 skrev:Dock variera ju frånluften mycket bereonde på väder, säg en soligare dag är frånluften kanske 22-23 grader och har ja då ett börvärde på 20 så skulle den då inte återvinna någon värme. Därför får jag ha den på ett värde som aldrig uppnås. Men som du säger när det är kallt är det problem då frånluften kanske är på 19 och har jag då börvärde 20 ja vist jag får ju återvinning men också går ju eftervärmaren in. Utan eftervärmare kan de gå ner mot 14 grader så den måste in om diff tilluft och frånluft är för stor.
Ah ja ser, skulle de inte gå sätta in typ ett Plejd relä?
du kan peta in ett plejd å höra ett hemmabygge. Misstänker att du får kraftförsörja den interna efttervärmaren externt istället.
Och det kommer inte bli bättre nånstans.
Vår systemair har en eco funktion som dröjer längre innan den värmer. Jag har dock blockerat tillsats helt. Får 15 grader tilluft vid -14 ute.
Har du gjort rent växlaren?
Min byter automatiskt till lägre flöde vintertid då luften är torr (och kall)
Har du gjort rent växlaren?
Min byter automatiskt till lägre flöde vintertid då luften är torr (och kall)