Byggahus.se

FTX och Spisfläkt eller inte?

1. C
    Medlem Nivå 6
    Hej, har bestämt mig för att montera in FTX ventilation i kåken. Men då är frågan om man ska öht röra spisfläkten med allt vad det innebär eller om man helt enkelt ska exkludera den ifrån ritningarna...

Jag har sett att en del ftx aggregat har en extra ingång för spisfläkten, men kommer det löna sig?

Tänker att sotning av dom kanalerna borde bli lite jobbigare när dom är inkopplade till ftx aggregat istället för att gå "rakt ut"...

Natutligtvis är det en vinst att göra jobbet rejält när man väl är inne och river upp isolering m.m men...

Åsikter / erfarenheter?

/C

2. L
    Medlem Nivå 9
    Hej.
    Den "extra ingången" är en bypass som inte går genom värmeväxlaren. Fördelen med att dra imkanalen genom aggregatet är att du då kan nyttja samma frånluftsfläkt för båda delarna och att du bara behöver en takhuv/väggdon för avluft.
    Har du redan en separat och fungerande imkanal skulle jag råda dig till att inte göra något med den. Den dagen fläkten ger upp, taket läcker och isoleringen har släppt kan du fundera på att dra om kanalen.. :)

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Bättre att köksfläkten är helt separat.
    1: mindre rörlängd som behöver rengöras.
    2: mindre rörlängd som behöver brandisoleras.
    3: luften från kökskåpan går iaf utanför växlaren, ingen återvinning.

4. B
    Medlem Nivå 9

De flesta aggregat har någon form av signalingång för spisfläkt, så när den går så ändras farten på fläktarna i FTX:en.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Ja, många FTXaggregat har styrning från köksfläkt men på vilket sätt minskar det rörlängden som behöver brandisoleras, all kanal som är kopplad till en köksfläkt ska brandskyddsisoleras i hela dess längd.

Eller kommer avluften via köksfläkten gå genom växlare om den har styrning från köksfläkten? Nej det gör den inte, avluften från köksfläkten innehåller mycket fett som skulle sätta igen själva växlaren om luften hade gått igenom. Köksfläktsingången i FTXaggregatet använder bara frånluftsfläkten aldrig växlardelen.

Redigerat 11 mar 2015 12:15
  6. FG
    Medlem · Nivå 9
    Jag funderar också på att koppla köksfläktarna till ftx-aggregat när det blir dags för installation. Frågan är hur effektivt det suger matos. För min del blir det tre köksfläktar och rätt många meter rör.

Fördelarna är ju färre genomföringar i fasaden, mindre elförbrukning samt att det blir tystare.

7. L
    Medlem Nivå 9
    Är aggregatet bara dimensionerat för flödet så borde det inte vara några problem.
    Är det ett vanligt villaaggregat så är det tveksamt om du har kapacitet nog för att köra tre stycken på en gång, men finns inte behovet av att köra alla samtidigt så är det ju ingen ko på isen..

(En bra volymkåpa har bra osuppfång vid 30l/s medan en "snyggkåpa" kan ha taskigt uppfång vid 100l/s..)

8. O
    Medlem · Nivå 6
    Vi hade ett Rexovent där styrningen skedde via fläkten. Vi monterade efter ett antal år imkanalen rakt upp på taket och gjorde en separat frånluftsventil i köket kopplad till ftx. Mycket bättre drag i fläkten, dessutom skönt att slippa ev. matos etc. i återvinningsaggregatet (vilket kanske kan smutsa ner ftx).

9. O
    Bannad · Nivå 15
    Spontant tycker jag att det känns korkat att försöka koppla spisfläkten till ftx´en....
    Dels så är det nog väldigt stor risk att det luktar matos i hela huset (tar bort hela idén med spisfläkt)
    Sedan undrar jag om aggregatet klarar av den feta luften som förekommer...
    är det ens godkänt?

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Har gjort exakt lika olotor i #8. Fungerar mycket bra. Tänk bara på att montera den separata frånluftsventilen i köket, för du lagar ju inte mat hela tiden ;)

11. C
    Medlem Nivå 6
    okidoki, jag trodde verkligen att luften från spisen gick in i återvinningen... Då är det givet att jag kommer inte röra den kanalen... På sätt och vis lite skönt eftersom den sitter lite struligt till också...

:)

• Laddar…