Har ett ftx system i mitt hus. Just nu har jag min server och diverse elektronik i ett förråd på ungefär 4 kvm där ftx systemet har insug
i taket. Det blir närmare 30 grader i detta rummet och jag måste ha fönstret öppet för att det inte ska stiga högre. Hur kan jag på bästa sätt använda värmen i rummet för att värma resten av huset? Kan jag montera en fläkt framför insuget för att få bort värmen ur rummet snabbare?

Välkommen till forumet.

Vad menar du med "insug"?
Menar du att FTXn tar sin friskluft från förrådet?
Det är icke lämpligt.

Har förrådet tillkommit innan eller efter att FTXn installerades?

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Vad menar du med "insug"?
Menar du att FTXn tar sin friskluft från förrådet?
Det är icke lämpligt.

Har förrådet tillkommit innan eller efter att FTXn installerades?
Tack! Skulle nog skrivit klädkammare istället, då rummet är innomhus. Om jag förstått FTXn rätt så skickar den ut luft i sovrummen och tar in luft från klädkammaren. Jag vill gärna ta vara på värmen som genereras i rummet.

Värmen tas tillvara i FTX aggregatet. Värmen som kommer till FTX värmer tilluften.

R Runnis skrev:
Värmen tas tillvara i FTX aggregatet. Värmen som kommer till FTX värmer tilluften.
Skulle jag kunna montera en starkare fläkt utanpå utsuget i taket för att hålla en svalare temperatur i klädkammaren? Fläkten FTXn känns för klen och få ut varmluften tillräckligt snabbt för att hålla nere temperaturen till kanske 25 grader.

Då är det inget "insug" utan frånluft, det är precis vad det ska vara i en klädkammare/förråd.
FTXn tar redan hand om värmen i frånluften.

Det som skulle behövas är en ny beräkning av de olika luftflödena samt ny injustering efter de nya förutsättningarna. Eventuellt behövs även ett nytt tilluftsdon som monteras på lämpligt ställe i klädkammaren/förrådet.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Då är det inget "insug" utan frånluft, det är precis vad det ska vara i en klädkammare/förråd.
FTXn tar redan hand om värmen i frånluften.

Det som skulle behövas är en ny beräkning av de olika luftflödena samt ny injustering efter de nya förutsättningarna. Eventuellt behövs även ett nytt tilluftsdon som monteras på lämpligt ställe i klädkammaren/förrådet.
Tack för förklaringen. Det är endast i klädkammaren som jag behöver öka luftflödet. Hade samtliga tilllufts och frånlufts behövts justeras för att öka frånluften i ett rum? Tänker du att ett tillluftsdon ska få luften och röra sig snabbare i klädkammaren? Just nu sugs luften in under dörren. Hade det varit ett alternativ och sätta någon fläkt i dörrens underkant för att öka lufttrycket i rummet så luften rör sig snabbare till frånluftsventilen?

Det ska vara liiite mer frånluft än tilluft så att det blir lite undertryck i huset.

Om man ökar frånluften på ett ställe så behöver frånluften sänkas på andra ställen och/eller öka tilluften på ett/flera ställen.

Exakt hur man löser problemet beror på planlösningen samt hur systemet är uppbyggt och injusterat idag samt hur stort flöde som behövs.

Spontant tor jag inte "elektronikvärme" kommer att ge någon nämnvärd uppvärmning av bostaden.
FTX-systemet återvinner värmen från bostadsutrymmet i sin värmeväxlare och värmer upp inkommande kall tilluft. Systemet ska dock inte ses som ett värmesystem för bostaden.

Fläktarna i ett FTX-system brukar ligga runt 50-75 W/st.

Demmpa Demmpa skrev:
Det ska vara liiite mer frånluft än tilluft så att det blir lite undertryck i huset.

Om man ökar frånluften på ett ställe så behöver frånluften sänkas på andra ställen och/eller öka tilluften på ett/flera ställen.

Exakt hur man löser problemet beror på planlösningen samt hur systemet är uppbyggt och injusterat idag samt hur stort flöde som behövs.
Då hänger jag med. Är det något man kan göra själv om man läser på lite eller är det bäst och anlita någon?

E etompau skrev:
Spontant tor jag inte "elektronikvärme" kommer att ge någon nämnvärd uppvärmning av bostaden.
FTX-systemet återvinner värmen från bostadsutrymmet i sin värmeväxlare och värmer upp inkommande kall tilluft. Systemet ska dock inte ses som ett värmesystem för bostaden.

Fläktarna i ett FTX-system brukar ligga runt 50-75 W/st.
Jag har ett gäng datorer som står på dygnet runt i klädkammaren, dom drar runt 400-500w. Så det blir rätt varmt om jag inte har fönstret öppet. Kan man använda någonting av den värmen som genereras är jag glad, även om det inte är mycket. Det finns ju en liten dosa man kan justera fläkthastigheten för FTX i tre steg men förutom det finns det inte så mycket mer man kan ändra på ser det ut som.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.