Behöver man ha dämpare vid varje tilluftsdon tro? Planen är Systemair VR400 agg (eller motsvarande) på vinden i ett nybyggt 1,5 -planshus.

Dumt att chansa kände jag. Ju tystare desto bättre. Småpengar i det stora.....
Jag satte 160-1200 mm cirkulär direkt efter/före VV. Sedan flexibel typ AKU-Comp 100 resp 125 - 600 mm vid varje in/ut-don. Ångrar inget.
Edit: Nödvändigt ?! Nej, men dumt att ...

Låter klokt. Vet iofs inte vad de kostar med säkert småpengar i sammanhanget som sagt.

I förra huset eftermonterade jag flexibel dämpare i sovrummet. Gjorde ingen större skillnad men hade ändå monterat det vid nybygge, speciellt i sovrum.

Vill avråda från Systemair. Har nymonterat VR700 i nuvarande hus. Styrningen är a´la 90-tal, känns mycket gammal. Vid strömavbrott stannar klockan så är det ström avbrott en timme så går klockan en timme efter sedan. Datumet hoppar över en dag då och då, mycket irriterande om man har olika flöden inställda olika dagar. Tycker även det låter mycket men det kan vara jag som är känslig.

Tack för synpunkterna. Låter irriterande. Heru kanske är att föredra?

Dämpare sätter du vid aggregatet och då räcker det med en!

Man ska väl skilja på ljud och ljud.
Ljud från aggregatet dämpas bäst vid aggregatet.
Men ett vettig projektering som ger ett litet tryckfall i förhållande till luftomsättningen är en bra grund.

Sedan tror jag att rekommendationen av en ljuddämpare per don också är till för att stoppa överhörning mellan olika rum via ventilationssystemet.

Just ja, inte ens tänkt på, men är naturligtvis en faktor. Bra synpunkter jag får :)

Den bästa förutsättningen för att inte få ljud är
1. Ett aggregat som inte är för litet, det är bättre att ha ett aggregat som går på 50-60 % än ett som går på nästan 100%. Även det är småpengar i det stora hela, och det drar inte mer energi för det.
2. Primärljuddämpare som tidigare skrivits. Helst 1200 mm långa. Ev även på avluften, beroende på var öppningen är.
3. Rätt dimensionerade kanaler och don.
4. Överhörning kan vara tråkigt, men är oftast inget problem i en villa. Man får avgöra från fall till fall.
5. Är det långa kanaler så kan även spjäll vara nödvädigt för att kompensera tryckfallet i de olika grenarna.

Håller med Pelle till fullo. Och skippa inte primärljuddämpare på frånluften. Jag har två 1200 mm långa dämpare, en på tilluften och en på frånluften. Dessutom flexdämpare innan samtliga don, såväl tilluft som frånluft. Knäpptyst. Det enda man kan höra är ett svagt vinande vid frånluftsdonen om man tar en stege och ställer sig alldeles intill, men detta ljud kommer man inte ifrån och det hörs inte om man inte sätter örat emot. Eventuellt om man ökar antalet frånluftsdon kanske man kan få även dessa absolut knäpptysta. Jag har skrivit om det i en tråd tidigare, läs och begrunda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.