1 520 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
FTX: Kondensisolering av tilluft i varmt utrymme
Hittar ingen tråd om detta, då jag misstänker att kondens kan uppkomma sommarnätter då väldigt sval nattluft kommer in till en väldig varm inomhus miljö. Jag kikar i ett Mollier-diagram och finner att låt säga 23 grader 50% luftfuktighet inomhus runt det oisolerade tilluftsröret och det kommer in 12 gradig sval nattluft borde kondensation uppträda på rörets utsida. Daggpunkten i detta fallet ligger redan vid knappt 13 grader. Rätta mig om jag har fel. Undrar nu om:
Är detta ett problem i praktiken?
Om det är ett problem, vilken tjocklek på typ Armaflex räcker?
Tack på förhand
Martin
Tack på förhand
Martin
Är det ett problem på sommaren så är det absout ett problem om vinternM Maxe67 skrev:Hittar ingen tråd om detta, då jag misstänker att kondens kan uppkomma sommarnätter då väldigt sval nattluft kommer in till en väldig varm inomhus miljö. Jag kikar i ett Mollier-diagram och finner att låt säga 23 grader 50% luftfuktighet inomhus runt det oisolerade tilluftsröret och det kommer in 12 gradig sval nattluft borde kondensation uppträda på rörets utsida. Daggpunkten i detta fallet ligger redan vid knappt 13 grader. Rätta mig om jag har fel. Undrar nu om:
Tack på förhand
Martin
Klicka här för att svara