Hej,

Förra månaden anlitade jag en entreprenör för att installera en FTX-aggregat och ventilationsrör.

- När aggregat skulle flyttas upp på vinden skadade de dess interna isolering något. Skadan är synlig om systemet skruvas isär.
- Entreprenören installerade rören och en ljuddämpare. Under installationen av ventilationsrören bad jag om en extra ljuddämpare till ett av frånluftsrören, eftersom jag var orolig för att ljud från enheten skulle spridas genom rören. Han avfärdade dock mitt förslag, ignorerade mina bekymmer och försäkrade att han skulle installera en extra ljuddämpare om det skulle bli ett problem senare.

Jag har betalat fakturan, men som jag befarade hörs ljud från frånluftsslangen tydligt, vilket är mycket störande. Jag försöker kommunicera med entreprenören, men han vägrar att prata med mig i telefon och säger istället att jag ska skicka ett SMS eftersom han inte har tid för ett samtal.

Jag behöver hjälp med följande frågor:

- Är FTX-enhetens garanti fortfarande giltig trots skadan på den interna isoleringen?
- Entreprenören säger nu att det skulle krävas en hel dags arbete för att installera en extra ljuddämpare, och att han kommer att ta betalt för en hel dags arbete samt materialkostnader. Är detta rimligt?

När entreprenören installerade rören verkade han avfärda mina bekymmer och sa: "Inga problem, jag fixar det genom att lägga till en extra ljuddämpare om ljudet blir ett problem." Nu behandlar han det dock som ett helt nytt jobb.
/Nom

Claes Sörmland
N NordicNomad skrev:
- Är FTX-enhetens garanti fortfarande giltig trots skadan på den interna isoleringen?
Olika företag ger olika garantier så man får läsa garantivillkoren för att svara på det.

Men garanti är kanske mindre intressant för dig jämfört med att du kan reklamera hos entreprenören om FTXen slutar fungera. Sen får entreprenören antingen njuta av garantivilllkor eller betala för det hela själv.

N NordicNomad skrev:
- Entreprenören säger nu att det skulle krävas en hel dags arbete för att installera en extra ljuddämpare, och att han kommer att ta betalt för en hel dags arbete samt materialkostnader. Är detta rimligt?
Det som krävs är resa till grossist, resa till dig från grossist och sen hemresa utöver arbetet att installera ljuddämparen. Det tar säkert en fm eller em. Den entreprenör i ventilationssvägen som har dåligt med jobb, inte orkar planera minutiöst (de flesta av dem) och dessutom ska hämta barn före klockan 16:30 på förskolan tar det nog som en hel dag.

N NordicNomad skrev:
När entreprenören installerade rören verkade han avfärda mina bekymmer och sa: "Inga problem, jag fixar det genom att lägga till en extra ljuddämpare om ljudet blir ett problem." Nu behandlar han det dock som ett helt nytt jobb.
/Nom
Du ville göra tillägg till tjänsten och entreprenören avrådde och du böjde dig. Därmed blev det inget tilläggsarbete till tjänsten. Om du nu i efterhand vill ha mer arbete utfört, en ny ljuddämpare, så är det ett helt nytt jobb.

Ett annat sätt att se det är att du reklamerar tjänsten med grund i att anläggningen är för ljudlig. Men problemet med detta argument är att det nog ska till mätning som visar objektivt att anläggningen inte följer branschnormer. Och jag gissar att den gör det, ventilationssystem låter nästan alltid jämfört med ett småhus utan ett.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Hade du fått ljuddämparen installerad första gången så hade du fått betala för det då.
Nu får du betala för det i efterhand istället då det visar sig att den behövs.
Hade den inte behövts hade du sparat dessa pengar.

Vad är det som du anser är problemet?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Kanske svårt att få en ljuddämpare på plats rent praktiskt?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Olika företag ger olika garantier så man får läsa garantivillkoren för att svara på det.

Men garanti är kanske mindre intressant för dig jämfört med att du kan reklamera hos entreprenören om FTXen slutar fungera. Sen får entreprenören antingen njuta av garantivilllkor eller betala för det hela själv.

Det som krävs är resa till grossist, resa till dig från grossist och sen hemresa utöver arbetet att installera ljuddämparen. Det tar säkert en fm eller em. Den entreprenör i ventilationssvägen som har dåligt med jobb, inte orkar planera minutiöst (de flesta av dem) och dessutom ska hämta barn före klockan 16:30 på förskolan tar det nog som en hel dag.

Du ville göra tillägg till tjänsten och entreprenören avrådde och du böjde dig. Därmed blev det inget tilläggsarbete till tjänsten. Om du nu i efterhand vill ha mer arbete utfört, en ny ljuddämpare, så är det ett helt nytt jobb.

Ett annat sätt att se det är att du reklamerar tjänsten med grund i att anläggningen är för ljudlig. Men problemet med detta argument är att det nog ska till mätning som visar objektivt att anläggningen inte följer branschnormer. Och jag gissar att den gör det, ventilationssystem låter nästan alltid jämfört med ett småhus utan ett.
FTX-systemet är certifierat och uppfyller alla produkt- och kundkrav.

Initialt, under installationen, rekommenderade jag att sätta in en ljuddämpare vid punkt B, mellan avluft och maskinen, eftersom en ljuddämpare redan var planerad för punkt A. Punkt B är liknande punkt A, så det var logiskt att installera en ljuddämpare där också för att minska ljudet. Punkt A kopplar samman nedre våningen med avluftsröret.

Vid den tiden var jag beredd att betala för den extra ljuddämparen och monteringskostnaden. Logiskt sett skulle detta ha varit omkring 800 + 750, men installatören vägrade. Nu, däremot, begär han betalning för en dags arbete utöver kostnaden för en ljuddämpare, vilket kan uppgå till över 7 000 + moms.

Claes Sörmland
Det är ju det där att man inte kan tvinga andra att sluta avtal att utföra ett visst arbete man vill ha utfört.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Hade du fått ljuddämparen installerad första gången så hade du fått betala för det då.
Nu får du betala för det i efterhand istället då det visar sig att den behövs.
Hade den inte behövts hade du sparat dessa pengar.

Vad är det som du anser är problemet?
Jag klagade på honom över att det skulle bli ljud, och han svarade att om det blev ett problem så skulle han lägga till en ljuddämpare senare. Han hade tre extra ljuddämpare, som han tog tillbaka två veckor efter att installationen var klar. Om han verkligen har över 10 års erfarenhet, som han påstår, borde han ha vetat att det här problemet skulle uppstå. Men istället verkar han vara mer intresserad av att tjäna mer pengar än att förstå att det är ett serviceproblem som han borde åtgärda. Han kan ta betalt för kostnaden för en extra ljuddämpare, men varför extra arbetskostnad?

H Hybro skrev:
Kanske svårt att få en ljuddämpare på plats rent praktiskt?
Det finns gott om utrymme för att lägga till en ljuddämpare som är dubbelt så stor.

Det är ju det där att man inte kan tvinga andra att sluta avtal att utföra ett visst arbete man vill ha utfört.
Det är en rimlig och förståelig inställning, men den verkliga frågan är: Är detta en professionell inställning? Innebär det att fel kan introduceras i tjänsten, för att senare kräva extra betalning för att åtgärda dem?

Enligt svensk lag, specifikt Konsumenttjänstlagen (Lag 1985:716), har kunden rätt att kräva att en tjänst utförs enligt avtalet och att eventuella brister åtgärdas utan extra kostnad, om inte annat överenskommits.

Men jag tänker inte gå efter entreprenören rättsligt. Istället kommer jag att lägga upp all information i hans Google-recension, så att folk blir medvetna om att han inkluderade saker i sitt erbjudande och på fakturan som inte utfördes korrekt. Detta inkluderar all skräp som lämnades kvar i bakgården, trots att han enligt avtalet skulle ta bort det. Nu svarar han varken på telefon eller på mejl.

Claes Sörmland
N NordicNomad skrev:
Det är en rimlig och förståelig inställning, men den verkliga frågan är: Är detta en professionell inställning? Innebär det att fel kan introduceras i tjänsten, för att senare kräva extra betalning för att åtgärda dem?

Enligt svensk lag, specifikt Konsumenttjänstlagen (Lag 1985:716), har kunden rätt att kräva att en tjänst utförs enligt avtalet och att eventuella brister åtgärdas utan extra kostnad, om inte annat överenskommits.

Men jag tänker inte gå efter entreprenören rättsligt. Istället kommer jag att lägga upp all information i hans Google-recension, så att folk blir medvetna om att han inkluderade saker i sitt erbjudande och på fakturan som inte utfördes korrekt. Detta inkluderar all skräp som lämnades kvar i bakgården, trots att han enligt avtalet skulle ta bort det. Nu svarar han varken på telefon eller på mejl.
Det finns inget krav på att vara "professionell" vad man nu lägger för värderingar i det begreppet men det finns krav i konsumenttjänstlagen på att utföra tjänsten fackmässigt. Och att med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt. Samrådet sker vanligen till större delen före man avtalar om en viss tjänst eller när näringsidkaren stöter på patrull med tjänsten.

Att som konsument ändra på tjänstens omfattning efter att avtal har ingåtts och arbetet har påbörjats finns inte en laglig rätt till vad jag vet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget krav på att vara "professionell" vad man nu lägger för värderingar i det begreppet men det finns krav i konsumenttjänstlagen på att utföra tjänsten fackmässigt. Och att med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt. Samrådet sker vanligen till större delen före man avtalar om en viss tjänst eller när näringsidkaren stöter på patrull med tjänsten.

Att som konsument ändra på tjänstens omfattning efter att avtal har ingåtts och arbetet har påbörjats finns inte en laglig rätt till vad jag vet.
tack Claes
Ja, det stämmer. Det är därför jag sa att det enda jag kan göra är att ge ärlig och sanningsenlig feedback om hans företag, så att entreprenörens nästa kunder blir medvetna om dessa scenarier. /N

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När vi hade tonåringar hemma, så var jag nödgad att installera ljuddämpare typ 5 st vill jag minnas.
Var inte speciellt svårt.
Inget att vara orolig för.

De dämpar nu även ljuden från FTX på ett mycket bra sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.