Byggahus.se

FTX-installation. 1-plans Älvsbyhus -74.

1. S
    Medlem Nivå 6
    Då drar jag igång ett projekt som skall om allt går väl, vara klart under närmaste halvåret.
    Ville starta en projekttråd mest för egen skull, men samtidigt så har jag varit oerhört behjälpt av andras projekt och information de lämnat ut. Så tänkte bjuda tillbaka lite, kanske är det någon annan som kan ta hjälp av mitt projekt.

Bakgrund:
    Har köpt ett 1-plans Älvsbyhus från -74 på kryp/torpargrund. Tillträde till huset för inflytt slutet på April. Huset är placerat i Lycksele, Västerbotten.
    Ventilation består idag av enbart självdrag. Ska installera ett komplett FTX-system. Målet är att göra så mycket som det går själv.

Kommer beställa en ventilationsritning från ett internetbaserat företag för att få en ritning och mängduppfattning för att sedan göra förfrågan på inköp av material och aggregat.
    Fick en offert från ett av internetbutikerna med en kostnad för aggregat och material på ca 38 000:-, UTAN isolering.
    Ventilationsritningen kostar ytterligare ca 3000:-.

Har lämnat in en beställning på en ventilationsritning men fick leveranstid på ca 4 veckor. Alldeles för länge för mig så kommer lägga beställning på annat ställe för själva ritningen.

Och detta är planlösningen:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Planritning, FTX.JPG

Ritningen har jag själv knåpat ihop i SketchUp efter en mobilbild på originalritningen då vi ej har tillgång till huset än.
    Planlösningen har dock en liten ändring av hallen då vi ska bygga om den så det blir som på ritningen och vill ha med det i ventilationsberäkningen.

Så, nu inväntar jag ventilationsritning för att få koll på hur det kommer se ut och vad som behövs.

Och är det någon som direkt har något tips eller "fallgrop" som jag kanske kan undvika, upplys mig!
    Sen är det bara att fråga på, svarar så snabbt jag kan, om jag kan.

2. S
    Medlem Nivå 6
    Ringde runt lite igår till lokala firmor för att höra om och vad de kunde erbjuda i detta projekt. Plus att jag ringde till Kommunhuset för att få kläm på vad som krävs från dem innan jag gör något. Fick bra hjälp av en kille som frågade runt lite gällande mitt projekt.
    Har läst en del på nätet när det gäller att byta ventilation i ett befintligt hus. En del säger att OVK är ett krav, andra säger att det gäller enbart vid nybyggnation. Och sen att det skall göras en bygglovsansökan osv. Här i Lycksele så räckte det med en bygganmälan till Kommunen. Eftersom jag förbättrade ventilationen. Plus att om jag i framtiden skulle bygga ut så skulle kravet då bli att jag var tvungen att göra en förbättring av ventilationen. Men då är det ju redan gjort, och anmält. Kostade 600:-.
    Det var enda kravet.

Fick tag i en firma i Umeå (ca 13mil bort) som skulle räkna på hela jobbet. Rent spontant trodde han ca 100 000:-, plus moms, minus ROT. :what:
    Jaja. Han får räkna sen får vi se.

Och har även en firma här i Lycksele som i nuläget kunde ta på sig själva montaget. Skulle skicka mer info när jag fått ventilationsritningarna och mängberäkningen.

3. S
    Medlem Nivå 6
    Har nu fått orderbekräftelse på en ventilationsritning. Bör om allt går bra levereras under kommande vecka.
    När jag har den så kan jag börja skicka ut förfrågningar på ingående material.

Kostnad för ventilationsritning: 3050:-

4. S
    Medlem Nivå 6
    Offert från en ventilationsfirma i Umeå har kommit in.
    Ingen ventilationsritning men dock en offert på komplett paket, inkl montering, material och moms.

Efter ROT-avdrag ligger summan på ca 95 000:-.
    Och det är inkl. isolering 80mm av samtliga kanaler.
    Ev. resetillägg tillkommer, men det är en liten kostnad i sammanhanget.

Kanon att ha ett "TAK" på vad det kan tänkas landa på om jag väljer att låta någon annan göra jobbet och jag bara betalar.

5. Montören
    Medlem Nivå 6
    Jag ska bygga FTX ventilation i mitt 60tals hus, men är fortfarande i planeringsstadiet.
    Blev lite nyfiken på ditt projekt.
    Har du bestämt dig för vilket aggregat du skall ha?
    Var får man en ventilationsritning för 3000kr?, De jag har tittat på tar det dubbla..

6. S
    Medlem Nivå 6
    Priset kan skilja sig rejält på ventilationsritningen beroende på antal plan och kvadratmeter boyta.
    Då mitt hus är på 1 plan, utan källare och med en kvm yta på ca 130m2 så fanns det faktiskt billigare alternativ än 3000:- för ventilationsritningen, men med längre leveranstid.

Hur ser ditt hus ut?
    Flera plan, kvm?

7. H
    Medlem Nivå 1
    Tycker 95.000 efter rot låter väldigt mycket! vad är det för aggregat? Hur kallt är det på vintern? Tycker 80 mm isol låter mycket!

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Har idag fått offert på FTX för 1 1/2 plans hus plus förberedande för 3 rum på vind, ca 150-160m2. 84000kr med ROT inräknat.

9. S
    Medlem Nivå 6
    Aggregatet är en Enervent LTR-3.
    Hur kallt det är på vinden eller i luften?
    Har inga siffror på någon temperatur då vi ej fått tillträde till huset än. Men vinden är en kallvind och platsen är Lycksele, Västerbotten.

Gällande isolering har jag sett rekommendationer på 200mm så 80mm låter i mina öron inte onormalt mycket.

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Instämmer!
    På min ventilationsritning, som jag fick av en konsult via Soliduct rekommenderades 90 mm isolering vill jag minnas.
    Och då var det här nere i södra Halland.

Men jag löste det så här i stället.
    Drog alla rör i den ena kattvinden, utom de som gick på tvärs i bjälklaget (som har 290 mm isolering.
    Och sedan sprutade vi en halvmeter lösull i kattvindarna, samtidigt som vi isolerade stallet.
    Det kändes bättre och lättare än att linda och tejpa isoleringsmattor runt rören.

11. H
    Medlem Nivå 1
    Själv så använder jag 30 eller 50mm lamellmatta när jag isolerar centrar väldig prisskillnad på 50 och 90 mm. Men nu är detta i Skåne. Kan rekommendera fläktwoods eller flexit aggregat. Ska själv sätta in en UNI3 flexit hemma!

12. S
    Medlem Nivå 6
    Just isoleringen är fortfarande ett litet oklart delmoment.
    Jag både vill och måste isolera alla kanaler. Kanske ska vi fylla på med isolering så då kanske jag inte behöver 200mm på direkten. Men om det dröjer länge innan den dagen så känns det dumt att inte isolera ordentligt direkt.

Att linda isoleringsmattor i flera lager tills tillräcklig tjocklek fås känns som ett rätt tröttsamt projekt, och dyrt!
    Just isoleringsdelen i detta FTX-projekt känns som en stor kostnad. Och rent arbetsmässigt det som jag minst ser fram emot.

13. H
    Medlem Nivå 1
  14. S
    Medlem Nivå 6
    Jo har sett dessa. Men ska jag komma upp i några 80mm eller än värre 200mm så räcker dessa strumpor inte långt.
    Men de se onekligen smidiga och lättjobbade ut.

15. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Ett tips är ju att lämna garaget (och eventuellt snickarboden) utanför FTXventilationen. och sköta den med separat ventilation, kanske frånluftfläkt i garaget. Om du skall måla så kan starka färgdofter eller avgaser från garaget/bensinångor spridas över till tilluften. Det märkte jag när jag lackade en möbel i tvättstugan, det luktade rejält starkt därinne och doften spreds i huset genom det lilla läckaget över den roterande växlaren. Så garage hade iallafall jag lämnat utanför om jag vore du, eller åtminstånde konsultera en ventilationsexpert först. (beroende på vilken slags verksamhet du skall pyssla med i garaget, skall du bara parkera bilen och ställa lite cyklar eller blir det bilmek, hobbylackning och liknande?)