Byggahus.se

Frysta kopparrör! Akut....

1. I
    Medlem Nivå 6
    Hejsan allihopa...

Vart förvånad idag när vattenledningen som är dragen på vinden var frusen, det är 15mm kopparrör som är ca 6 m lång...

För det första !! ? Är det nån fara ? Kan röret spricka ?

Och det andra är värmekabel eller alternativ.... Har en idé att dra en "avstickare" från radiatorkretsen som löper intill kopparröret innanför isoleringen, t ex en PEM slang eller dylikt... Då har man gratis frostskydd som alltid är igång... Kan detta fungera ? Kan man använda PEM slang, eller finns det andra bättre produkter ?
    Och kan jag dra en avstickare från returen på radiatorkretsen som leds tillbaks till returen lite längre bort ? Eller lär jag koppla det som en radiator ? Dvs från stigaren till returen ?

uppskattar snabba svar =) framförallt om röret kan gå sönder ;)

mvh

2. J
    Medlem Nivå 9
    Ja röret KAN gå sönder. Mor min har haft frysta koppar rör med läckage som följd. Stäng av vattnet före du tinar.

3. I
    Medlem Nivå 6
    attans.... då till andra frågan då angående värmekabel eller alternativ ??! Inbillar mig att en värmekabel drar ganska mycket el... Samt dyra i inköp... Alternativet är ju både billigt i inköp samt drift...

mvh

4. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    El kablar brukar väl ligga runt 8w/m.

Funkar det tycker jag alternativet låter fint. Bara det jämt är värme där. Även när du åker bort. Är det inte så får du väl ta bägge

5. N
    Medlem Nivå 5
  6. I
    Medlem Nivå 6
    jo är det varmt i huset är det ju varmt i den ledningen.... det ska ju vara om värmepumpen pajar helt så att inte ens elpatronen kan gå på nöddrift... men då blir det ju kallt i huset samtidigt....

samtidigt kanske inte en värmekabel går så mycket om man isolerar ledningen ytterligare...

vad hade ni gjort :( ?

mvh

7. I
    Medlem Nivå 6
  8. N
    Medlem Nivå 5
    Ajdå, ja, då behöver du nog komplettera med värmekabel, men som sagt kommer den nog inte att förbruka så mycket el..

9. I
    Medlem Nivå 6
    får sikta på värmekabel.... har lite isolering kvar sen renoveringen jag kan slänga runt röret också... ;) ska man köra på självreglerande eller en som styrs med termostat... ? vilket är bäst/billigast...

mvh

10. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Självreglerande är väl klockrent ?
    Annars kan du iof montera termostaten brevid röret - sen beror det ju på hur långt det är och om temperaturen är lika i hela området där det går då också..

En självreglerande värmekabel för intern eller extern installation går på ca 100-150 kr/m
    Min 6m långa kabel köpte jag på Jula (bra märke dock) för 699 kr. Den ger 10w/m (totalt 60w alltså om den går på fullt överallt)

/K

11. I
    Medlem Nivå 6
    det verkar klockrent... får koppla en liten elmätare i uttaget så man ser om förbrukningen skenar för mycket ;)

tack för alla snabba svar... ska inhandla kabel i eftermiddag

mvh och god jul :)

12. P
    Medlem Nivå 5
    En annan variant är att alltid ha någon kran lite öppen när det är kallt så att vattnet aldrig står still.

13. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Koppar-rör tål ca 4 frysningar, sedan spricker det. Koppar tål ca 20% sträckning och is har 6% större volym än vatten.

Går inte röret att dra innomhus eller under takisoleringen så den ligger varmare.

Protte

14. I
    Medlem Nivå 6
    Har inhandlat en självreglerande värmekabel nu iaf... Fungerar galant... Drar ingenting heller... har dragit 0.5 kwh på ett kallt dygn... Var då ca 9-4 minusgrader.... Nu när det är runt nollan verkar den inte gå alls... Det kan man leva med :) Passade även på att isolera ännu mer när jag ändå var uppe och rev isoleringen ;)

Det är ju nästan värt att installera rören på ett lättåtkomligt ställe och köra med värmekabel än att krångla till det med isoleringen... i mitt fall hade det blivit betydligt mycket mer jobb att dra den i nuvarande isolering... säg att den drar 15kwh i månaden som mest... x 4 månader = 60kwh = 60kr / år.... nästan gratis ;)

tackar för alla svar... problemet är nu inget problem :)