Byggahus.se

Frysfack eller köldfack, stjärnmärkning?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag letar efter ett inbyggnadskylskåp med frysfack för att ha under köksbänk. Jag har bänkskåp från Ikea.
    Den enda jag hittat är denna:
    http://www.electrolux.se/node38.aspx?productId=34821

Jag noterar dock att de kallar det för "köldfack" inte "frysfack". Och att det är tvåstjärnigt.

Är det någon som har koll på exakt hur bra ett tvåstjärnigt "ködfack" är? Jag skulle vara nöjd med om jag kunde använda det för att förvara djupfrysta varor under max två veckors tid. Och förvarar jag glass där så vill jag inte att den ska vara halvmjuk när jag tar ut den.

Tror ni att **-köldfack duger för mig?

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Jag har för mig att varje stjärna betyder -6 grader, det skulle
    alltså innebära att facket håller -12.
    Det går säkert bra att förvara fryst mat där en kortare period, det
    är väl skåpet är till för.

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 1
    Saxat från nätet....

Frysfack
    I vissa kylskåp finns ett frysfack som inte ska förväxlas med en riktig frys. Frysfacket
    fungerar bra för förvaring av redan fryst mat men har oftast inte kapacitet att frysa
    in i.
    Frysfacket är märkt med en stjärn-symbol som anger dess temperatur och
    hur lång tid du kan förvara maten I frysfack med en eller två stjärnor kan
    du förvara redan infryst mat under kortare tid. Håller frysfacket en temperatur på
    högst —18° kan maten förvaras som i en vanlig frys. Frysfacket med fyra stjärnor kan även användas för infrysning. Obs! Förvaringstiden beror även på vilken
    typ av livsmedel det gäller

4. P
    Medlem Nivå 1
    Saxat från nätet....

Frysfack
    I vissa kylskåp finns ett frysfack som inte ska förväxlas med en riktig frys. Frysfacket
    fungerar bra för förvaring av redan fryst mat men har oftast inte kapacitet att frysa
    in i.
    Frysfacket är märkt med en stjärn-symbol som anger dess temperatur och
    hur lång tid du kan förvara maten I frysfack med en eller två stjärnor kan
    du förvara redan infryst mat under kortare tid. Håller frysfacket en temperatur på
    högst —18° kan maten förvaras som i en vanlig frys. Frysfacket med fyra stjärnor kan även användas för infrysning. Obs! Förvaringstiden beror även på vilken
    typ av livsmedel det gäller

http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-vitvaror/Valj-ratt-kyl-sval-och-frys.pdf

5. 7310070025302
    Medlem Nivå 6