Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Frysen blir inte tillräckligt kall

1. P
    Medlem · 4 inlägg

puh1

Medlem
    Dagen före julafton var det vatten på golvet vid frysen. Jag lyckades efter rätt många timmar identifiera att damm hade satt sig vid utloppet för kondensvattnet, under frysen, vilket gjorde att vattnet bytte riktning och kunde föras på baksidan av en sladd så att den missade droppbrickan. Rengöring, och kontroll av att droppbrickan stod rätt verkar ha hjälpt så nu läcker inte vatten ut.
    MEN - jag passade på att skaffa en frystermometer och konstaterar att jag inte får ner temperaturen längre än till -10 grader i lägre delen av frysen och -15/-18 i övre delen. Detta när jag sätter termostaten på -24 och ställer in den i infrysningsläge. Kylen håller bra temp.
    Jag har letat här efter tänkbara fel, och sett att en fläkt ofta kan vara problemet. Jag skruvade av bakre väggen i frysskåpet för att komma åt fläkten, och har nu kört skåpet sen igår, utan bakre vägg. Fläkten, som nu syns snurrar, men när jag kör skåpet ställt på -18 grader, utan väggen och utan att ha satt det på infrysning blir det bara någon enstaka minusgrad i övre delen av skåpet.
    Skåpet gör en del is, men det har inte fyllt på isfacket trots att det fått försöka något dygn.
    Tips på vad som kan vara fel? Jag är inte särskilt händig, så svara gärna rätt detaljerat.
    Modell: SMEG SRA20NE2, ca 10-15 år gammalt.
    Tack!

2. electroluxaren
    Medlem · - · 13 359 inlägg
    normalt att dessa whirlpool skåp får fel på fläktmotorerna men även köldmedelsläckor
    din förångare ser onormalt "ren" ut så frågan är om den blir kall över hela

skåpet fungerar inte om du kör utan kåpa då vispar du bara runt luften utan att den kyls ner

så frågan är om fläkten går med rätt hastighet?

3. Ludde Jakobsson
    Medlem · 342 inlägg
    Läste om en frys för en tid sedan som hade en fläkt som var trasig som gjorde att den inte blev kall i hela frysen Nu vet jag inte o du frys har fläkt eller ej.

4. P
    Medlem · 4 inlägg

puh1

Medlem
    Tack för snabba svar! Jag kollade till frysen nu för att sätta på kåpan, och då har det plötsligt hänt saker. För en timme sen tryckte jag på snabbinfrysning (under natten var den inställd på "-18 grader", men då hände alltså inte mycket). Nu var det inte heller så kallt i skåpet, men det kan ju ha berott på att jag inte hade satt på kåpan. Däremot hade en massa is börjat bildas, så bild. Och fläkten hade stannat - kanske fastfrusen? Nu har jag stängt av och ska låta isen smälta. Sätter sen på frysen igen och ser vad som händer. Dessvärre reser jag bort några dagar om några timmar, så får fortsätta undersöka detta efter nyår, om jag inte lyckas hitta lösning inom ett par timmar.

5. Bästa svaret

electroluxaren
    Medlem · - · 13 359 inlägg
    Med dessa nya fakta så är mitt omedelbara råd att du byter fläkten.
    dessa fläktar är en ständig orsak till fel.
    481202858375
    WHIRLPOOL/INDESIT är reservdelsnumret för motorn

om fläktbladet är skadat (sitter löst)
    481951548057
    WHIRLPOOL/INDESIT

6. P
    Medlem · 4 inlägg

puh1

Medlem
    Stort tack! Jag beställer en motor idag, och skriver här om någon vecka och berättar hur det gått.

7. P
    Medlem · 4 inlägg

puh1

Medlem
    Det slutade (?) med att jag inte gjorde någonting, utom att stänga av och låta det vila i ett dygn. Jag misstänker fortfarande att det kan ha bildats is som hindrade fläkten efter ett tag, men nu har det funkat bra i nästan två veckor. Hoppas det håller ett tag!.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.