Håller på att frysa rör, 28mm, och uthyraren av maskinen sa att den ska komma ner till -15 till -20 grader men nu har den kört i två timmar och det droppar vatten från röret ännu så uppenbart inte fryst...
Frostat rör med termometer visar temperatur under 0 grader, del av frysprocess för 28mm rör. Vatten droppar fortfarande från röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl lite gambling då bara när det är propp... 😅

Vad är det för pryl med termometer du försöker frysa?

Du bör frysa röret, inte något annat.
Det är dessutom mycket viktigt att det är helt tätt då det inte läcker någonstans.

Var droppar det vatten? Från kranen eller från utsidan (kondens)?

Intet Intet skrev:

Det är dessutom mycket viktigt att det är helt tätt då det inte läcker någonstans.
Prylen är det man fryser med och termometern för att se hur man ligger till.

Aha. Jag använde manschetter. Men det var å andra sidan länge sedan.

zarkov zarkov skrev:
Var droppar det vatten? Från kranen eller från utsidan (kondens)?
Från röret droppar det vatten. Tänker mig att om det vore ispropp skulle det frysa till istapp på utsidan... 🤔
Intet Intet skrev:

"prylen" är själva frysblocket.
Rött frysblock från Rothenberger med frostat rör ovanpå, vilket kan användas vid isbildning i rör.
Skapa konto
Kopparrör i ett rum med frostskydd och tecken på vattenläckage, synligt frysblock på ventilen.
Skapa konto

Det tog drygt 2,5 timmar för första röret, men 1,5 för det andra så att klamparna är kalla gör mycket och sen smetade jag på betydligt mycket mer av kylpastan som är med andra omgången.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Misstaget jag gjorde på första röret var att jag inte smetade kylpastan mellan klampen och förminskningen till 28mm.
Det bildades is från kondens mellan delarna då och det blev is som isolerade lite och mindre "kyla" som nådde röret.

Lesson learned; smeta på rejält med kylpasta på alla delar!

När kondensen börjar frysa till korta istappar på röret på sidan av klamparna är det genomfruset (enligt uthyraren)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det bildades is från kondens mellan delarna då och det blev is som isolerade lite och mindre "kyla" som nådde röret.
Is leder värme dubbelt så bra som vatten och 100 gånger bättre än luft, så det borde inte vara någon nackdel att det blir is?

useless useless skrev:
Is leder värme dubbelt så bra som vatten och 100 gånger bättre än luft, så det borde inte vara någon nackdel att det blir is?
Det blev isbildning och blecket trycktes ifrån "klampen" så det blev luftfickor/mellanrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.