Byggahus.se
Jag antar att mitt vatten i kranen har frusit,för det kommer inget vatten i kranen på varken dusch,eller handfat på toan....i köket funkar kall vattnet men inte varmvattnet...Vad gör man?

Jag läste om tipsen på denna sida om hur man gör med frusna vattenrör,men jag är en komplett nybörjare på detta,så jag hänger ej med i den beskrivningen....

Förra vintern var det ännu kallare ute än denna vintern,och då funkade allt vatten i hela huset.....kan inte begripa hur det kan vara så...:(?

• Gilla
sukram88
  • Laddar…
Ring en rörmokare. Dom fixar det. Och be dem försöka lokalisera så exakt som möjligt vart någon stans det frusit. Så att du kan bättra på isolering där. Eller lägga värmekabel. Så du slipper detta igen.

Om du har någon form av misstanke vart det kan ha frusit kan du höja temperaturen i det rummet. Öppna skåp och annat som rören kan gömma sig i. Ställ dit en värme fläkt tex.

Det är ju iaf inte inkommande vatten som frusit. Det är någon stans i huset.

P Per i Hamrånge skrev:
Ring en rörmokare. Dom fixar det. Och be dem försöka lokalisera så exakt som möjligt vart någon stans det frusit. Så att du kan bättra på isolering där. Eller lägga värmekabel. Så du slipper detta igen.

Om du har någon form av misstanke vart det kan ha frusit kan du höja temperaturen i det rummet. Öppna skåp och annat som rören kan gömma sig i. Ställ dit en värme fläkt tex.

Det är ju iaf inte inkommande vatten som frusit. Det är någon stans i huset.
Tack för svar.
Är helt förbluffad av hur fort det kan frysa. Igårkväll funkade allt vatten i handfatet i toan. Nu är det tvärstopp.
Ja jag får kontakta någon som får titta på detta.

Det blir antingen fruset eller inte fruset. Så det är fullt normalt att det händer ”plötsligt” över en natt

D Daniel 109 skrev:
Det blir antingen fruset eller inte fruset. Så det är fullt normalt att det händer ”plötsligt” över en natt
Njae. Är visserligen inte onormalt, men ett hus som det bos i gör man normalt något åt att vatten fryser titt som tätt. Skulle säga att det är mer "normalt" om vattnet fryser vid extrema händelser såsom långvarig rejäl kyla i kombination med att inga bor i huset (eller spolar något vatten då) på en vecka eller så.

D Daniel 109 skrev:
Ja jag antar att det är så.
Tänkte om jag skulle få lite tips och råd om hur jag ska gå tillväga med detta mer exakt,så jag slipper betala dyr hantverkare som kommer hit.
Här på forumet finns kunnigt folk som kan detta mer än jag,nämligen.

Min budget är lite ansträngd just nu,så jag behöver inte detta också. Känns minst sagt surt...

Så hur lokaliserar jag var det frusit ? Och vad blir nästa steg när jag vet det?
Ska jag tex låta kranen i köket vara öppen så den inte också fryser?

Det kan ju även vara rör i grunden som frusit,och då är jag helt körd,eftersom det ej finns en lucka ner dit....:(
Att riva upp hela golvet har jag verkligen inte råd med....

Så alla tips och råd är varmt välkomna.

V vectrex skrev:
Njae. Är visserligen inte onormalt, men ett hus som det bos i gör man normalt något åt att vatten fryser titt som tätt. Skulle säga att det är mer "normalt" om vattnet fryser vid extrema händelser såsom långvarig rejäl kyla i kombination med att inga bor i huset (eller spolar något vatten då) på en vecka eller så.
Jag har bott här hela tiden,och använt vattnet,och ändå fryser det....antar att detta beror på extremt dålig isolering?

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Tänkte om jag skulle få lite tips och råd om hur jag ska gå tillväga med detta mer exakt,så jag slipper betala dyr hantverkare som kommer hit.

Min budget är lite ansträngd just nu,så jag behöver inte detta också. Känns minst sagt surt...

Så hur lokaliserar jag var det frusit ? Och vad blir nästa steg när jag vet det?

Det kan ju även vara rör i grunden som frusit,och då är jag helt körd,eftersom det ej finns en lucka ner dit....:(

Jag antar att du inte har en aning om hur rören är dragna? Finns det rör förlagda i yttervägg någonstans? Det är högst troligt där det har frusit i så fall. Är det inte i en yttervägg så skulle jag gissa på krypgrunden. Om du är nyinflyttad så skulle jag försöka kontakta förra ägaren och höra om han/hon hade några tips på vart vattnet kan tänkas frysa och hur de åtgärdade det. Fryser det såhär lätt så måste det ha hänt många gånger förr. Märkligt hur folk inte gör något åt sådant?

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:

Kolla med ditt försäkringsbolag.

Jag tror enklaste "quick fix" är att höja temperaturen rejält i hela kåken. Gärna lite fläktar som blåser in mot hörn och andra ställen där du misstänker att vattenrör kan gå. Låt det vara ett dygn så ger det sig nog, förutsatt att du har lite tur med utomhustemperaturen samtidigt. Vart ligger huset någonstans?

V vectrex skrev:
Jag menade inte att det är normalt att det fryser. Men om det fryser är det inte ett smygande förlopp över en längre tid. Utan normalt en ”plötslig” händelse.

Ett trick när du fått igång det igen är att låta en kran stå och rinna lite. Det kostar mindre än att dra dit en rörmokare.

Det är svårt att få vattnet att rinna om det är fruset....

I vårt förra hus så frös våra rör till vår lilla toalett på ovanvåningen. Trots dom var nydragna, under isolering och intill innervägg. Vi hade dock missat att sätta på värmen inne i toaletten. När vi väl gjorde det så frös det inte längre.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag tror enklaste "quick fix" är att höja temperaturen rejält i hela kåken. Gärna lite fläktar som blåser in mot hörn och andra ställen där du misstänker att vattenrör kan gå. Låt det vara ett dygn så ger det sig nog, förutsatt att du har lite tur med utomhustemperaturen samtidigt. Vart ligger huset någonstans?
Uppe i kallaste norrland. Det jag är så förvånad över är att vattnet inte frös förra vintern när det var en långdragen,kall vinter....men fryser nu när det "bara" är 14 minus.....förra vintern gick ju minusgraderna ner mot 30 minus.

Kan det bero på att jag bara eldar i vedspisen en gång om dagen denna vintern? Förra vintern eldade jag på morgon och kväll.
Vill spara på veden,därför eldar jag bara en gång per dag denna vinter.
Kan det kanske ha med detta att göra?

Om jag börjar elda två ggr per dag igen,kanske vattnet tinar upp? För det blir rejält varm i köket med hjälp av vedspisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.