Byggahus.se

frusna rör

1. H
    Medlem · Stockholm · 32 inlägg

haakonsthlm

Medlem
    Hejsan

Jag har ett hus byggt 2002.
    Gjuten platta med golvvärme, dom flesta vattenrör antar jag går i plattan också.
    Men inte till kök, där går dom i yttervägg. Och såklart, fryst nu när det närmade sig -20

Håller på för fullt och värmer väggarna nu med kupevärmare och byggfläkt, och varmvattnet har jag fått igång.

Nu undrar jag om sån här värmekabel som man kan stoppa i röret, det skulle vara det enklaste för mig eftersom rören är inbyggda i väggen och jag helst slipper kapa upp hela väggen.
    Men mina rör har en ytterdiameter på 15mm, kommer då en sån slang som man kan montera själv i röret begränsa vattenflödet för mycket?

Någon som provat detta?
    Rören går som sagt bara till kök, vilket är 2 tappställen + diskmaskin.

mvh

Håkan

2. E
    Medlem · Stockholm · 2 316 inlägg

Eld

Medlem
    Om rören går i väggen bakom skåpen så kan det räcka att låta skåpen stå lite öppna när det är riktigt kallt för att förhindra frysning.

3. H
    Medlem · Stockholm · 32 inlägg

haakonsthlm

Medlem
    just nu så har jag flyttat bort garderoben som stod mot väggen i tvättstugan, och har en 2kw byggfläkt som blåser mot den väggen, i köket som är precis bredvid, och där köksskåpen tar vid, där står kupevärmaren och blåser varmt ner under köksskåpen genom ett hål i botten av ett av skåpen.

Verkar ta tid att få bort proppen...
    Så skulle vilja ha en lösning så jag slipper detta i framtiden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.