Hej, nyinflyttade I ett hus från -98.

Till just den här jäkla helgen har vattnet frusit till övervåningen.
Har ju varit så här kallt -15 och kallare tidigare under säsongen men inte varit några problem.

Har krypgrund.

Men vatten på nedervåningen fungerar. Då borde väl det inte frusit vid eventuell rördragning till övervåningen i krypgrunden?

Men kallgrader hela helgen.
Det klassiska, ska jag köra med hårfön där vattnet kommer in på övervåningen?

Tack på förhand!

Försäkra dig om att du har en avstängning för vattnet som fungerar.
Kan du stänga av vattnet till övervåningen så gör du det och öppnar inte förrens på måndag, helst efter att du pratat med en rörfirma så att du har någon på standby om röret gått sönder.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Tack, det är väl vid Bolifixerna men hur kan vattnet frysa då?
Har de helt enkelt dragit rören mot yttervägg?
Då är ju inte övervåningens vatten i krypgrunden.
Och så kallt inomhus har vi ju inte så att det frusit pga av eventuellt kallt hus?

Edit: ballofixen till kallvattnet gick inte att ställa om.

Tack!!

• Vattenrör och ventiler oorganiserat installerade mot en vägg, blandade material och färger, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med synliga vita rör längs väggen och taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ballofixer måste man vrida på en gång per år för att de inte ska fastna.
Typiskt en sådan sak som måste fungera vilket gäller ALLA vattenavstängningar.
Vad som kan hända nu är att vattnet fryser, rören fryser sönder (knappast troligt då de verkar vara i plast) och sen när det tinar börjar det läcka.
Med det sagt bör du tina rören nu.

Är du någorlunda kunnig själv på att "rörmoka"?

/Workingclasshero

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ballofixer måste man vrida på en gång per år för att de inte ska fastna.
Typiskt en sådan sak som måste fungera vilket gäller ALLA vattenavstängningar.
Vad som kan hända nu är att vattnet fryser, rören fryser sönder (knappast troligt då de verkar vara i plast) och sen när det tinar börjar det läcka.
Med det sagt bör du tina rören nu.

Är du någorlunda kunnig själv på att "rörmoka"?

/Workingclasshero
Ok, bott i två månader men ska börja röra Ballofixerna framöver.
De som går uppåt är i plast. Kan jag trösta mig med att de förmodligen inte kommer gå sönder?

Tummen mitt I hand men inte mer än att jag klarar av när jag får instruktioner 😄

Hur tinar jag rören lämpligast? Och då från där de kommer ut och upp? Jag gör inget i toaletten på övervåningen?

Tack för all support!

De där rören ser inte ut att gå på yttervägg, det måste vara rördragningen inne på toaletten som går i ytterväggen.

Där jag bor har vi -15 ungefär just nu och vårt varmvatten ligger strax ovanför fryspunkten på morgonen, detta då det är draget i ytterväggen bakom köksskåpen. Hade det inte varit köksskåp så hade det nog klarat sig bättre faktiskt. Vi har liknande problem i ena badrummet där vattnet till duschen (efter ombyggnad för drygt tio år sedan) går i ytterväggen. Där är det dock betong utanför så där är jag inte lika orolig.

Tillbaka till problemet, när det tinat, avsluta kvällsritualen med att spola några liter vatten varje kväll så slipper du problemet. Glöm inte att spola både varmt och kallt.

Edit: du har inte kattvind? Vi hade ett inlägg här före jul med en som hade problem då rören gick på kattvinden...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De där rören ser inte ut att gå på yttervägg, det måste vara rördragningen inne på toaletten som går i ytterväggen.

Där jag bor har vi -15 ungefär just nu och vårt varmvatten ligger strax ovanför fryspunkten på morgonen, detta då det är draget i ytterväggen bakom köksskåpen. Hade det inte varit köksskåp så hade det nog klarat sig bättre faktiskt. Vi har liknande problem i ena badrummet där vattnet till duschen (efter ombyggnad för drygt tio år sedan) går i ytterväggen. Där är det dock betong utanför så där är jag inte lika orolig.

Tillbaka till problemet, när det tinat, avsluta kvällsritualen med att spola några liter vatten varje kväll så slipper du problemet. Glöm inte att spola både varmt och kallt.

Edit: du har inte kattvind? Vi hade ett inlägg här före jul med en som hade problem då rören gick på kattvinden...
Ok. Så ballofixen är troligtvis inte frusen utan bara ur funktion?
Ja,rören in på toaletten kommer ut från ytterväggsida.

Är det något jag kan göra nu? Eller låta naturen ha sin gång?

Framtiden, ska spola vatten.
Men det är inget jag göra? Är bara på bilderna jag ser rören. Och när de kommer från väggen i toaletten.

Kan det hjälpa att ha varmt som fan i utrymme till inkommande vatten och i toalettutrymmet när det blir så här kallt?

🙏🙏

Om rören går på en kattvind. Vad gör jag då?
Nu har jag nog inte det men ska utforska varje vrå. Har en större garderob men den ligger liksom förbi toaletten...

T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack, det är väl vid Bolifixerna men hur kan vattnet frysa då?
Har de helt enkelt dragit rören mot yttervägg?
Då är ju inte övervåningens vatten i krypgrunden.
Och så kallt inomhus har vi ju inte så att det frusit pga av eventuellt kallt hus?

Edit: ballofixen till kallvattnet gick inte att ställa om.

Tack!!
Kollar man på bilderna ser det ut som vattenrören går i rör. Något säkerhetssystem?
Det verkar vara ett grövre skyddsrör, förmodligen för att ett läckage ska rinna ner så du ser det, det ser lite grovt ut, men någon annan kanske vet bättre......

Är både varm och kallvatten fruset?

/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kollar man på bilderna ser det ut som vattenrören går i rör. Något säkerhetssystem?
Det verkar vara ett grövre skyddsrör, förmodligen för att ett läckage ska rinna ner så du ser det, det ser lite grovt ut, men någon annan kanske vet bättre......

Är både varm och kallvatten fruset?

/W
Ja, både kallt och varmt uppe.

🙏

Rörmokare lossar väl slangarna och kör in ånga och tinar upp inuti?
/W

Om slangarna går i rör så kan du kreativt tejpa dammsugarslangen mot slangen och slå igång, då suger du varmluft runt de frusna ledningarna.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Och rörande kattvinden, du vet om den om du har den. Du har ju luckor för att kunna krypa in på den. Dessutom så har du lutande tak som övergår i innervägg och därmed lämnar en triangulär yta under taket där du kan krypa.

T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Munstycket mot där rören sticker upp?
Helst på toaletten dock. Och dubbelkolla så att luften verkligen kommer från andra änden, det kan ju vara flera rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.