Byggahus.se
Hej

Vi har nu kört vår luftvärmepump (LG Inverter V) på kyla ett par dagar och märkte idag att det droppade från innerdelen och när jag öppnar luckan till filterna så är det helt igenfruset där. Filterna är fastfrusna och går inte att ta bort nu tills det hela tinat.

Noterade att vi tydligen varit dåliga på att göra rent dessa då det var en hel del damm i dom. Kan detta vara orsaken eller är det något annat tro?

Är det någon som vet hur man får av kåpan på den också för en ordenltig rengörning? Manualen säger inget om det tyvärr.

• Öppnad luftvärmepump med igenfrusna filter och synlig isbildning inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
onkels stuga
  • Laddar…
Magnus E K
Förstår att många längtar efter riktig vinter, men att försöka kyla rummet från 25+ till minusgrader är nog fel metod ;)

Skämt åsido, något måste vara fel i automatiken som gjort att den inte avfrostat innedelen som den ska, annars borde inte det där kunna hända oavsett hur mycket damm och skräp det är (tycker jag i alla fall).

Kolla så det inte är stopp i dräneringsslangen.

• Gilla
Berlin79
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Förstår att många längtar efter riktig vinter, men att försöka kyla rummet från 25+ till minusgrader är nog fel metod ;)

Skämt åsido, något måste vara fel i automatiken som gjort att den inte avfrostat innedelen som den ska, annars borde inte det där kunna hända oavsett hur mycket damm och skräp det är (tycker jag i alla fall).
Så skidbacke i vardagsrummet var fel alltså? :thinking:
Skämt och sido, den var satt på 20 grader, precis som tidigare två somrar vi bott här utan problem. Troligen något som pajjat då för dräneringen verkar fungera, det droppar iallafall på utsidan nu när det töar inne ;)

Men jag får inte av höljet för att kika ordentligt, vill inte bända för mycket så det är väll kanske en reparatör som får komma hit antar jag.

Om det varit mycket damm och nästan ingen cirkulation genom - i detta fall - kylpaketet så är det inte konstigt att det kan isa igen tycker jag. Iofs aldrig varit med om det med vår gamla IVT Nordic Inverter (Sharp) ca 18 år men har å andra sidan hållit efter filter någorlunda, aldrig extremt mycket damm utan genomsläppliga.

Såvitt jag vet brukar det inte finnas avfrostningsfunktion på kyldriften. Du kan påskynda avfrostningen om du kör i värmeläge men kolla noga så att dräneringen är fri annars lär det bli mycket vatten som dräller på din vägg. Lycka till!

__
PS. Om det skulle vara stopp i din kondensvattenslang från innedelen så kan det ibland avhjälpas genom att helt enkelt blåsa hårt i slangen från utsidan och ha någon som lyssnar efter bubbel och observerar vad som händer vid innedelen. Bulla upp med handdukar för att minimera skada på väggen om det skulle vara stopp i dräneringen,

Redigerat:
Mest troligt är ju att frysvaktssensorn eller elektroniken fu.. AT ur.
När du nu låter den tina så ser du om det kommer vatten ur dränslangen samtidigt. Den kan dock aldrig åstadkomma detta.
När isen har töat och filtren rena är det bara att starta om den, bryt strömmen först så att elektroniken nollas.

Kåpan får du bryta loss efrer du tagit bort de synliga skruvarna.
På LG tar man först bort den smala plastbiten innanför vingarna.
Det ser ut att vara nära taket så det kommer att bli ett problem.

MultiMan
Ser extremt smutsigt och ohygieniskt ut under luckorna ut så det första som måste förbättras är filterrengöringen. Jag dammsuger var 14e dag, men varje månad är nog minimum för fullgod funktion.

Den har tinat under natten och nu testar vi igen, med rena filter så vi får se vad som händer :)

Näpp, den börjar bygga is igen tyvärr. Det kommer vatten ur dräneringsslangen så det är nått annat. Troligen någon elektronik som strular. Får helt enkelt inte köra den så mycket på AC tills jag fått hin nån som kan kolla på den antar jag.

• Del av en luftkonditioneringsenhet med synlig isbildning och dräneringsslang, indikerar eventuellt elektronikproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara is där nere kan det vara köldmefelsbrist så att rörsensorn ej känner f a ktisk temperatur

electroluxaren electroluxaren skrev:
Är det bara is där nere kan det vara köldmefelsbrist så att rörsensorn ej känner f a ktisk temperatur
Ja det verkar börja där och så bygger det väll på uppåt vart efter. Ska se om jag får tag på nån tekniker nästa vecka för service. Tack för hjälpen hittills!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.