Vi har installerat kommunalt vatten i sommarstugan. Tidigare var huset helt kallställt på vintern men nu behöver vi värme runt vattenmätaren så att det inte fryser sönder. Tänkte linda värmekabel runt och koppla till termostat samt isolera runt kabeln. Firman som satte in det hela körde PEM-slang hela vägen utom sista 20 cm där de dumt(?) nog satte ett tjockt kopparrör/mässingsrör?

Behöver detta också värmas upp? Spelar det någon roll om det är koppar eller mässing. Är kanske lite mer guldfärgat än koppar. Servisventilen vid tomtgränsen stängs av så det är inget tryck men röret är vattenfyllt antar jag. Se bild.

Vattenmätaren är inte monterad när bilden togs men är nu monterad och plomberad så kan inte ta bort den över vintern. Alla ledningar inomhus töms vintertid.

20150803_055939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ja, den behöver värmas också.
Har du krypgrund på huset? Du kan behöva värma kablen en bit ned i marken också.
Hur djupt är det nedgrävt?

Vi har krypgrund och vattnet ligger över 2 m djupt fast standard på platsen är 0,75-1 m. Vi hade tidigare egen brunn och kallställde huset utan problem. Avstängningsvredet satt då 2 dm längre ner så VVS-firman har förlängt med 2 dm mässing eller koppar. Kanske ska be de byta till PEM eller något annat som tål frost bättre?

Det är är ändå ventilerna som finns kvar som behöver en lösning.
PEM tål frysning, men inte hur många gånger som helst.

Men du stänger altså vattnet vid servisventilen och tappar ur trycket inne i huset?

Jag tänkte stänga av inkommande vatten på den röda ventilen till vänster. Sedan tömmer jag systemet inomhus och blåser ut det sista med kompressor. Vattenmätaren får jag tyvärr inte röra (plomberad) så den sätter jag värmekabel runt med termostat som kör igång när det blir kallt. Kommunen får avslutningsvis stänga servisventilen i tomtgränsen. Det kommer alltså vara tomt i rören inomhus med fullt med vatten fram till och i vattenmätaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.