Byggahus.se
Jag hade besök av rörmokaren som hjälpte mig ansluta en ledning för sommarvatten till en stuga på tomten via en vattenutkastare jag redan hade. Han sa då att det var noga att man intr får ha någonting alls (inte ens garden-koppling) anslutet på vintern för att de ska tömma sig korrekt.

När jag läser på nätet så står det att de tömmer även om snabbkoppling och slang är ansluten.

https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare

https://www.byggmax.se/vattenutkastare-med-lös-nyckel-frostsäker-fmm-p316229

Så vad gäller egentligen? Ingen anslutet? Bara snabbkoppling med utan slang? Eller vad som helst?

A
Antingen går du på det rörisen sa eller texten.

Jag har 2 utkastare med vv o kv. På dem får inget va anslutet för att dränera sig.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag känner spontant att det inte borde vara något problem att ha saker anslutna och vill gärna kunna tappa vatten då det är kallt utan att behöva skruva dit och bort saker varje gång. Samtidigt vill jag ju såklart inte ha vattenskador för att kopparröret i väggen frysit sönder p.g.a. anslutna saker.

Rent spontant är det konstigt att det är så noga med rör i rör i nya installationerna men vattenutkastare som går igenom yttervägg där riskerna är höga bara har ett rör och direkt kommer att läcka inuti en vägg om något händer.

Oavsett vad som står så är inte fmm frostfri med påkopplat gardenakoppling, även utan slang påkopplad. Jag tröttnade på detta och ordnade ett medvetet värmeläckage kring utkastaren så den mestadels klarar sig numera men till priset då av en kall punkt i pannrummet

om jag minns rätt så dränerar sig fmm ut genom pipen och inte ett separat hål som andra tillverkare kör med

M myrstack skrev:
Oavsett vad som står så är inte fmm frostfri med påkopplat gardenakoppling, även utan slang påkopplad. Jag tröttnade på detta och ordnade ett medvetet värmeläckage kring utkastaren så den mestadels klarar sig numera men till priset då av en kall punkt i pannrummet

om jag minns rätt så dränerar sig fmm ut genom pipen och inte ett separat hål som andra tillverkare kör med
Då är alltså gustavsberg (som jag råkar ha) som har ett separat hål för tömning med säker mot frysning?

M Marsman80 skrev:
Då är alltså gustavsberg (som jag råkar ha) som har ett separat hål för tömning med säker mot frysning?
Eftersom jag inte har just denna har jag svårt att kommentera men jag skulle nog ändå vara rätt försiktig. Konstruktionen som sådan låter ju i alla fall bättre när det gäller själva utkastaren men jag antar att även om utkastaren dräneras in mot ventilhuset som sitter frostfritt så kommer du ha vatten kvar stående ut genom pipen, genom din gardenakoppling och ut i slangen då jag har svårt att se hur annat än pipen klan dräneras ut. Kan inte se att det skulle vara bra för något av detta att frysa även om du givetvis inte sabbar ventilhuset. Missar jag något?

M myrstack skrev:
Eftersom jag inte har just denna har jag svårt att kommentera men jag skulle nog ändå vara rätt försiktig. Konstruktionen som sådan låter ju i alla fall bättre när det gäller själva utkastaren men jag antar att även om utkastaren dräneras in mot ventilhuset som sitter frostfritt så kommer du ha vatten kvar stående ut genom pipen, genom din gardenakoppling och ut i slangen då jag har svårt att se hur annat än pipen klan dräneras ut. Kan inte se att det skulle vara bra för något av detta att frysa även om du givetvis inte sabbar ventilhuset. Missar jag något?
Skillnaden är ju att om slangen på utsidan fryser så köper jag en ny, spricker röret genom väggen är risken att det inte märks. När jag då använder vattenutkastare nästa gång så sprutar det samtidigt in vatten i väggen som jag upptäcker först när väggen är så blöt att det syns på in- eller utsidan.

• Gilla
myrstack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.