947 läst ·
3 svar
947 läst
3 svar
Frostrisk med pump i dräneringsbrunn med utlopp till dike
Har nyligen satt en samlingsbrunn dit dränering och en spygatt vid en källardörr går. Behöver pumpa denna brunnen till ett närliggande dike och planen är att göra detta via en PEM-slang, men blir lite fundersam på om/hur man bör hantera risk för frost/isbildning. På grund av översvämningsrisk från diket behöver PEM-slangen ligga så högt som möjligt.
Oroar mig också för att det leds in kyla via spygatten ner i brunnen som ställer till det.
Har försökt googla mig fram och vissa menar att det inte är någon risk så länge man inte använder backventil på dränkpumpen så vatten inte blir stående i PEM-slangen men det är ganska skralt med information om hur man bör göra.
Huset ligger i Göteborgstrakten men det kan ju ändå bli rejält kallt under vissa perioder och jag tror risken är störst vid väderomslag från kallt till tö.
Brunnen är närmare drygt 1,5 meter djup och jag tänker väl isolera locket på något lämpligt sätt, eventuellt även runt brunnen översta 50cm kanske om det gör någon skillnad.
Väldigt tacksam för tips, råd och erfarenheter.
Oroar mig också för att det leds in kyla via spygatten ner i brunnen som ställer till det.
Har försökt googla mig fram och vissa menar att det inte är någon risk så länge man inte använder backventil på dränkpumpen så vatten inte blir stående i PEM-slangen men det är ganska skralt med information om hur man bör göra.
Huset ligger i Göteborgstrakten men det kan ju ändå bli rejält kallt under vissa perioder och jag tror risken är störst vid väderomslag från kallt till tö.
Brunnen är närmare drygt 1,5 meter djup och jag tänker väl isolera locket på något lämpligt sätt, eventuellt även runt brunnen översta 50cm kanske om det gör någon skillnad.
Väldigt tacksam för tips, råd och erfarenheter.
Pratade med avloppscenter som menade på att om man inte har backventil så är det ingen fara eftersom brunnen är så djup men rekommenderade att isolera locket. Det stärker ju vad jag hittat innan men tar gärna emot andras erfarenhter.
Skulle också gärna modifiera flottören på pumpen så den får större nivåskillnad mellan start och stopp för att pumpen ska få längre driftstid, men färre start/stop.
Finns det kanske pumpar med extern nivågivare - eller något lämpligt "hack" ?
Skulle också gärna modifiera flottören på pumpen så den får större nivåskillnad mellan start och stopp för att pumpen ska få längre driftstid, men färre start/stop.
Finns det kanske pumpar med extern nivågivare - eller något lämpligt "hack" ?
Det finns en annan lösning också. Och det är att du lägger ett 110 mm markrör i fall (minst 0,5%) från diket till närheten av pumpen. Detta är ju luftfyllt och fryser svårligen. Sen pumpar du upp i denna självfallsledning. D v s PEM slangen blir kortare. Men det förutsätter ju att det går att lägga en självfallsledning att pumpa till.
Ja, diket ligger som sagt nära, 3-4 meter, och jag planerade att lägg PEM-slangen med fall hela vägen så frågan är om det tillför något att gå över till markavloppsrör? Eller tänker du på frysrisken i änden av slangen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Pumpa vatten från dräneringsbrunn till ibc tank
Vatten & Avlopp -
Ett par frågor om dräneringsbrunn och dränkpump
Pool -
Lossa glidkoppling till pump i dräneringsbrunn
Vatten & Avlopp -
Söker tips på dräneringsbrunn med pump och nivålarm
Grund & Markarbeten -
Dränkbar pump i dräneringsbrunn - av / på - problem