Får rimfrost på utsidan runt väggventilerna ,verkar som om varma fuktiga luften inomhus går ut den vägen. Min fundering är hur får jag det att fungera på rätt sätt. Måste jag sätta en frånluftsfläkt,vi har ingen köksfläkt med utblås utan kolfilter.

Om det är ett självdragshus så måste det finnas en varm skorsten för att det ska fungera.
Luften vandrar alltid från högre tryck mot lägre. Varm luft stiger och skapar högre tryck vid taket. Skorstenen fungerar som en termisk fläkt.
Har ni ingen ventilation i badrummet?

Bortsett från rimfrosten på utsidan är det ngt annat problem?
Dålig luft inne?
Kallras från ngn ventil?

Oldboy Oldboy skrev:
Om det är ett självdragshus så måste det finnas en varm skorsten för att det ska fungera.
Luften vandrar alltid från högre tryck mot lägre. Varm luft stiger och skapar högre tryck vid taket. Skorstenen fungerar som en termisk fläkt.
Har ni ingen ventilation i badrummet?

Dålig luft inne?
Kallras från ngn ventil?
Hej.
Vi har ventilation i badrummet med en fläkt som fungerar med fukt och tid. Vi har ingen skorsten i vanlig bemärkelse utan en från kaminen. Funderar på att sätta in en extra fläkt som drar ut luft. Vi har högt till tak 3,9 meter.

Oldboy Oldboy skrev:
Frågan återstår.
Om det bara är rimfrost på utsidan så kan man fråga sig om det är ngt egentligt problem?

1-plans hus?
Sitter ventilerna med rimfrost högt upp på väggen?
Ska de fungera som tilluftsventiler, eller frånluft?

Oldboy Oldboy skrev:
Frågan återstår.
Om det bara är rimfrost på utsidan så kan man fråga sig om det är ngt egentligt problem?

Sitter ventilerna med rimfrost högt upp på väggen?
Ska de fungera som tilluftsventiler, eller frånluft?
Enplanshus sitter på ca 2,20

Abris52 Abris52 skrev:
Enplanshus sitter på ca 2,20
Tänkt att det skall fungera som frånluft,sätter jag in en extra fläkt som drar ut luft så blir ventilerna det motsatta och släpper in luft.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Om de är tänkta som frånluftsventiler så fungerar de som tänkt.

Om rimfrost ska undvikas så behövs ngn form av förlängt rör utanför fasaden. Röret måste luta utåt så att kondensvatten från insidan av röret kan rinna ut och droppa ner.
Kanske bara leder till ett byte av "problem" från rimfrost till kondensdropp och ev markskvätt...

Abris52 Abris52 skrev:
Tänkt att det skall fungera som frånluft,sätter jag in en extra fläkt som drar ut luft så blir ventilerna det motsatta och släpper in luft.
Är det bra eller dåligt för huset/komforten?
Borde gå att testa. Kostar en utsugsfläkt och lite jobb/tid, men efter ngn vecka/månad nu mitt i vintern så bör det gå att avgöra. Blir det inte bra så är det ju bara att demontera, alt stänga av, fläkten och återgå till den ursprungliga lösningen.

Är det ett nytt hus?
Är det ett gammalt hus så har väl lösningen visat sig fungera vid det här laget?

Beskriv ventilerna? Låter som vanliga tilluftsventiler där det ska komma in luft. När det är svinkallt möter den kalla luften det varma inne och då kan det bli som du beskrive

Oldboy Oldboy skrev:
Om de är tänkta som frånluftsventiler så fungerar de som tänkt.

Om rimfrost ska undvikas så behövs ngn form av förlängt rör utanför fasaden. Röret måste luta utåt så att kondensvatten från insidan av röret kan rinna ut och droppa ner.
Kanske bara leder till ett byte av "problem" från rimfrost till kondensdropp och ev markskvätt...

Är det bra eller dåligt för huset/komforten?
Borde gå att testa. Kostar en utsugsfläkt och lite jobb/tid, men efter ngn vecka/månad nu mitt i vintern så bör det gå att avgöra. Blir det inte bra så är det ju bara att demontera, alt stänga av, fläkten och återgå till den ursprungliga lösningen.

Är det ett nytt hus?
Är det ett gammalt hus så har väl lösningen visat sig fungera vid det här laget?
Huset är nytt

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beskriv ventilerna? Låter som vanliga tilluftsventiler där det ska komma in luft. När det är svinkallt möter den kalla luften det varma inne och då kan det bli som du beskrive
Tilluftsventiler

Du bör inte röra /påverka ventilerna. Synd att det inte sattes in ett riktigt ventilationssystem i ett nytt hus :(

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du bör inte röra /påverka ventilerna. Synd att det inte sattes in ett riktigt ventilationssystem i ett nytt hus :(
Jag kommer att mäta b.la. fukthalt om någon dag.
Kommer mest troligt att montera en frånluftsfläkt .

Abris52 Abris52 skrev:
Jag kommer att mäta b.la. fukthalt om någon dag.
Kommer mest troligt att montera en frånluftsfläkt .
I vilket rum menar du nu ?

Jag mäter i hela huset

Har ett förråd med stängd dörr där ett element sitter typ direkt nedanför en tilluftventil. Alltid frost på utsidan det där elementet och ventilen skapar typ ett eget litet ekosystem :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.