3 390 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Frost på vägg vid väggventiler.
Sida 1 av 2
Får rimfrost på utsidan runt väggventilerna ,verkar som om varma fuktiga luften inomhus går ut den vägen. Min fundering är hur får jag det att fungera på rätt sätt. Måste jag sätta en frånluftsfläkt,vi har ingen köksfläkt med utblås utan kolfilter.
Om det är ett självdragshus så måste det finnas en varm skorsten för att det ska fungera.
Luften vandrar alltid från högre tryck mot lägre. Varm luft stiger och skapar högre tryck vid taket. Skorstenen fungerar som en termisk fläkt.
Har ni ingen ventilation i badrummet?
Bortsett från rimfrosten på utsidan är det ngt annat problem?
Dålig luft inne?
Kallras från ngn ventil?
Luften vandrar alltid från högre tryck mot lägre. Varm luft stiger och skapar högre tryck vid taket. Skorstenen fungerar som en termisk fläkt.
Dålig luft inne?
Kallras från ngn ventil?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej.Oldboy skrev:
Om det är ett självdragshus så måste det finnas en varm skorsten för att det ska fungera.
Dålig luft inne?
Kallras från ngn ventil?
Vi har ventilation i badrummet med en fläkt som fungerar med fukt och tid. Vi har ingen skorsten i vanlig bemärkelse utan en från kaminen. Funderar på att sätta in en extra fläkt som drar ut luft. Vi har högt till tak 3,9 meter.
Om de är tänkta som frånluftsventiler så fungerar de som tänkt.
Om rimfrost ska undvikas så behövs ngn form av förlängt rör utanför fasaden. Röret måste luta utåt så att kondensvatten från insidan av röret kan rinna ut och droppa ner.
Kanske bara leder till ett byte av "problem" från rimfrost till kondensdropp och ev markskvätt...
Borde gå att testa. Kostar en utsugsfläkt och lite jobb/tid, men efter ngn vecka/månad nu mitt i vintern så bör det gå att avgöra. Blir det inte bra så är det ju bara att demontera, alt stänga av, fläkten och återgå till den ursprungliga lösningen.
Är det ett nytt hus?
Är det ett gammalt hus så har väl lösningen visat sig fungera vid det här laget?
Om rimfrost ska undvikas så behövs ngn form av förlängt rör utanför fasaden. Röret måste luta utåt så att kondensvatten från insidan av röret kan rinna ut och droppa ner.
Kanske bara leder till ett byte av "problem" från rimfrost till kondensdropp och ev markskvätt...
Är det bra eller dåligt för huset/komforten?Abris52 skrev:
Borde gå att testa. Kostar en utsugsfläkt och lite jobb/tid, men efter ngn vecka/månad nu mitt i vintern så bör det gå att avgöra. Blir det inte bra så är det ju bara att demontera, alt stänga av, fläkten och återgå till den ursprungliga lösningen.
Är det ett nytt hus?
Är det ett gammalt hus så har väl lösningen visat sig fungera vid det här laget?
Huset är nyttOldboy skrev:
Om de är tänkta som frånluftsventiler så fungerar de som tänkt.
Är det bra eller dåligt för huset/komforten?
Är det ett nytt hus?