Jag bor i ett enplanshus med källare där det sitter Fresh 80 ventiler med kallrasskydd i de tre sovrummen och en i köket. På ytterväggarna ovanför ventilgallren bildas en hel del frost nu när det är kallt ute. Det blir även isbildning i gallren och det hänger istappar från ett av dem. Detta borde väl betyda att luften går åt fel håll, dvs att tilluftsventilerna fungerar som frånluft?
Vad kan detta bero på?
Jag har funderat på om det kan vara för lite frånluft (har en fresh intellivent på lågfart i badrummet) eller kan det bero på att det läcker in kall luft vid golvet som tex vid ytterdörren? Har även funderat på om för mycket tilluft i källaren kan ställa till det trots att dörren vid källartrappan är stängd? Det finns även en imkanal i murstocken som för tillfället är stängd. Ska jag öppna den?
Det blev många frågor men hoppas att ni har några tips på vad som är fel.

Låter som om dina tilluftsventiler agerar frånluft

Försök känna på insidan av ventilerna åt vilket håll luften strömmar.
Om det är svårt att avgöra kan du blåsa ut ett ljus som du håller nära ventilen, då ser du åt vilket håll röken drar.
Sedan får du försöka skapa förutsättningar för bättre flöde på frånluften om det nu är så att den tar fel väg. Öka farten på fläkten, täta dörrar och fönster mm.

Det låter ju onekligen som att du har ett övertryck i dessa delar av huset. Gissningsvis blir självdraget för stort nu när det är kallt och eftersom du har tilluft i källaren, stängd imkanal och kanske för dåligt frånluft i övrigt så tar luften oönskade vägar.

Spontant (utifrån din beskrivning) hade jag testat följande:
* Öppna imkanal.
* Täta dörrlister. (tilluft är nödvändigt, men dörrar är ofta fel ställe för detta).
* Minska tilluften något i källaren.

Du skriver även att du har en frånluftsfläkt i badrummet. Har du även en överluftsventil/dörrventil in till detta utrymme?

Håller med Patrick E. Försök täta annan tilluft och öka frånluften. Du får aldrig in mer luft än som går ut... I sovrum gäller det också att luften kan passera dörrarna, annars går fuktig luft ut istället.

Att öppna imkanalen är en bra idé. Endast en badrumsfläkt räcker sannolikt inte. Gissar att imkanalen sitter i köket? Ingen annan frånluft där? Låter som du kan få matos spritt i hela huset...

Du borde inte heller ha någon tilluft i köket. Bara frånluft där så stäng den ventilen.

Läste lite noggrannare: I kök brukar man inte ha tilluft. Hur fungerar spisfläkten? Är det en kolfilterfläkt eller är den kopplad någonstans? I sådana fall ska du inte ha någon tilluft där.

Varför har du kallrasskydd i tilluftsventilerna ö.h.t? Detta brukar väl främst vara något man har i frånluftsventiler i allmänhet och fläktdrivna frånluftsventiler i synnerhet? Hur ser detta kallrasskydd ut?

Blev också fundersam gällande kallrasskydd eller avses en luftriktare som ska styra luften uppåt.

Sedan en annan fundering. Är det tätat på utsidan kring luftkanalen? Det skulle kunna vara så att varm luft letar sig ut på utsidan av ventilationsröret via väggen. Hur se ytterväggen ut kan varmluft från huset leta sig ut här pga dålig kanalgenomföring.

Tack för svar.
Dörren till badrummet har ingen ventil men luften tar sig ändå in i någorlunda i dörrspringan. Men när ingen är i badrummet brukar dörren stå lite på glänt.
Imkanalen sitter i det som en gång i tiden var köket. Sitter en vedspis där som inte funkar. I "nya" köket sitter en köksfläkt som används vid behov. Den är ansluten till ett spirorör som går upp på vinden och ut på sidan under taknocken.
Med kallrasskydd menade jag så klart luftriktare. Kom inte på rätta ordet ;)

Nu har jag stängt tilluftsventilen i köket, öppnat imkanalen i gamla köket och ökat hastigheten på badrumsfläkten ett steg. Duttade även i lite trasor i ventilerna i källaren (ska fixa luckor senare så de går att stänga). Just nu verkar luften gå åt rätt håll. Hoppas det fortsätter så.
En fundering till bara. Kan luftriktarna ha någon inverkan på detta?

otto84 skrev:
Kan luftriktarna ha någon inverkan på detta?
Nej, de riktar bara tilluften så att den blandas bättre och minskar därmed den upplevda kylan. De påverkar inte luftvolymerna som tillförs huset.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.