Hösten 2020 installerade jag en Fronius GEN24 10 Plus och fick monterat 40st takmonterade paneler 15Kwp uppdelat i två olika väderstreck. Någon månad senare köpte jag till ett BYD-HVM 11kwh samt en Fronius Ohmpilot 9.0 som blev kopplad till en elpatron i ett termiskt energilager på 300+100 liter.

Vill minnas att jag tidigare kommenterat något inlägg i forumet, och nämnt att jag bor i trädskuggornas dal, där jag fortfarande bor kvar😕.

Systemet har fungerat perfekt från dag ett, och fungerar fortfarande helt problemfritt och är i princip 95-99% självförsörjande på el och varmvatten dygnet runt mellan mars och september. Samtliga rekommenderade programuppdateringar från Fronius och BYD har jag installerat när funnits tillgängliga. Har dock märkt en del förändringar i maxeffekt solelsproduktion då solen står som högst, efter en mjukvaruuppdatering som gjordes förra året.

Fram tills sensommar/hösten 2022 kunde man soliga dagar se att vid maxproduktion genererats upp till 12,5 Kw i peak. Upplevde senare en lägre maxeffekt direkt efter den "stora" programuppdatering från Fronius i augusti 2022 och fram tills nu, att inverter klipper topparna och "bara" levererar max 11,1 kw i peak, som jag ringat in på bilden. Om batteriet däremot är fulladdat blir maxeffekt helt korrekt 10,4 Kw vilket är inverterns nominella AC effekt. Det verkar även som att självförsörjningsgraden påverkats efter uppdateringen, dvs att inverter blivit avsevärt bättre på att hålla 0w med både in och utmatad effekt mot elnätet.

En annan förändring, som jag upptäckt vid ett strömavbrott en kväll juli i år, är invertern återstartar elproduktion till pv-point inom några sekunder, vilket tidigare tog mycket längre tid, ca 90 sekunder.

Har ni Fronius GEN24 -ägare med batterilager upplevt liknande eller några andra noterbara förändringar i ert system med effekt, reglering samt funktioner efter uppdateringen i augusti 2022?

Energianvändning och temperatur över tid, med ett cirkelmarkerat toppvärde, flerfärgad bakgrund, axlar betecknade kW, °C, %.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.