Byggahus.se

Fritt hängande skarv, eller med stöd

1. O
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag har sökt och blir inte riktigt klok på hur jag ska skarva golvreglarna / bärlinorna (jag bygger trädäck på mark, med golvreglar 45x120 mm direkt på betongplattor på mark, sedan trall direkt på golvreglarna).

Vissa verkar skarva endast över betongplattorna, medan vissa förespråkar skarv fritt i luften. Hur tycker ni jag ska göra egentligen?

Jag har 4.80 längder, men kommer endast använda 3,00 meter. Så efter första golvregeln kommer det bli ett spill på 1,80 som får skarvas med 1,20 från nästa (vilket alltså inte skulle bli över betongplattan som ligger på 1,50).

Vad rekommenderar ni? Är det bättre att skarva _alla_ golvreglar så skarv hamnar rakt över betongplattan som ligger på 1,50?

Jag skarvar med spikplåt och ankarskruv.

Huvudfrågan är således; ska jag skarva med stöd under, eller går det lika bra / bättre med fritt hängande skarv? :)

Tack så länge!

2. Thomas59
    Medlem Nivå 12
  3. O
    Medlem Nivå 2
    Ja det var mycket tankar. Det verkar som "laskning" med samma dimension förespråkas, och det går bra att skarva även fritt i luften, om jag förstått rätt.

Varför går det inte lika bra med spikplåtar? Trodde dessa var till för just skarvning / förstärkning?

4. K
    Medlem · Nivå 11
    Jag skulle iaf satsa på att skarva på 1.5, det blir ju inte så mycket spill ändå. Stadigt skulle det bli också.