Byggahus.se
En bakgrund här är ju att kommunen gör allt för att få bort de egna lösningarna på Värmdö, man har stora problem med både läckage från privata avloppsanläggningar och problem med privat dricksvattenförsörjning (såväl brist på vatten som saltvatteninträngning och föroreningar från t.ex. grannens avloppsinfiltration).

Därför bygger man ut kommunalt VA så mycket det går, och vill förstås att alla ansluter sig. Om man då tvingas betala oavsett om man använder kommunalt VA eller ej, så byter nog de flesta från sina privata brunnar till den kommunala lösningen.

• Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
O
Jag är inte förvånad över domen. Hade de kommit fram till något annat så hade jag blivit förvånad :)
Nu kommer snart den här tråden svämmas över av folk som kommer skrika om hur hemskt kommunalt VA är. Där man kan tro att de pratar om pesten. Sedan lär det spåra ut till hur hemskt det är med regler och lagar....

Men det finns redan ett otal trådar om detta. Det blir spännande och se vad som händer i den här tråden.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vist kan man ha åsikter om tvångsanslutning. Men så här fungerar ju i princip all kommunal VA utbyggnad. Alla tvingas koppla in sig, eller iallafall att vara med och betala anläggningen.

jag var dessutom i tron att kommunen faktiskt kunde tvinga dig till anslutning rent fysiskt också. Dvs. helt underkänna alla bef. avloppslösningar.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Ni som förespråkar att det är ett okej beslut av kommunen kan ju motivera varför? Varför ska man tvingas betala för någon man ej nyttjar? Hur ska man göra om man ej vill vara beroende av bekvämligheter? Om jag vill bo med utedass och egen brunn t ex.

• Gilla
MatshS
  • Laddar…
harry73
En anledning kan vara att du med egen brunn också står nytta av t ex bättre och mer vatten i sin brunn

Det är väl fantastiskt att kommunen kan skicka på mig kostnader för något som jag inte beställt. Såg ett reportage om någon som skickade näringspreparat utan att köparen beställt. De fick fy från marknadsdomstolen. Kanske de som blivit debiterade för vatten de ej vill ha anmäla kommunen för att skickat en bluff faktura ;). Förlåt jag glömde, i sverige får kommuner göra vad de vill med sina subjekt.

Ganescha skrev:
Ni som förespråkar att det är ett okej beslut av kommunen kan ju motivera varför? Varför ska man tvingas betala för någon man ej nyttjar?
Gammal diskussion. Varför ska de som inte har barn vara med och betala för barnomsorg och skola genom kommunalskatten? Svaret är helt enkelt att vissa saker har vi demokratiskt valt att betala solidariskt för. Dit hör ett VA-nät. När kommunen bygger nätet så får alla fastigheterna ett ökat värde och en säkrare tillgång till vatten och smidig avloppshantering. Det gäller ju även om den som för tillfället äger fastigheten inte är intresserad, nästa ägare är troligen glad åt att det finns och värdesätter det.

Claes Sörmland
Ganescha skrev:
Ni som förespråkar att det är ett okej beslut av kommunen kan ju motivera varför? Varför ska man tvingas betala för någon man ej nyttjar? Hur ska man göra om man ej vill vara beroende av bekvämligheter? Om jag vill bo med utedass och egen brunn t ex.
Lagstiftaren har styr detta genom Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster. Det är 24 § som skapar utrymme att ta avgift av fastigheter vare sig man bor där eller inte:

Skärmavbild 2016-09-14 kl. 06.46.50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så domstolens beslut är inte så konstigt.

Det där att leva utan bekvämligheter är inte helt lätt i vårt samhälle. Ut i spenaten är en bra början. Lagen reglerar inte vilket vatten du dricker men det är rätt så svårt att undvika kommunal inblandning i hanteringen av dina exkrementer. T ex upprättande av torrdass kräver kommunalt tillstånd gällande hanteringen av komposten. Förbränningstoalett är vad jag har funnit det enda sättet att slippa blanda in kommunen i din toalett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.