Byggahus.se
Hej,

Vi har nyligen köpt ett fritidshus från 70-talet med en del renoveringsbehov. Tyvärr upptäckte vi en fuktskada i golvbjälklaget under skorstenen när vi rev ut köket. Den har orsakats inifrån av kondensvatten som runnit ner från skorstenen och sipprat ner bakom brandväggen (pga. dålig isolering av skorstenen på vinden). I samband med detta passar jag på att byta ut hela trossbotten och åtgärda andra skador/problem som kan finnas samt byta ut skorstenen och kaminen.

Golvbjälklaget var isolerat med sågspån från ett närliggande träverk men var en hel del hål etc. som gjort att möss och getingar tagit sig in där. Vilken isolering är mest lämplig att sätta in?
- Vi kommer hålla stugan varm året om, ca 30 kvm. Golvbjälklaget är ca 185 mm.
- Använder fibercementskivor för trossbotten som fästes i panelen som jag satt under reglarna. Därefter isolering, spånskiva på reglarna, masonitremsor för att jämna ut och till sist 25 mm trägolv. Avståndet är tyvärr inte cc 60 utan snarare 60 cm mellan reglarna.
- Huset står på plintgrund med ca 50-150 cm från marken. Vi passar på att öka avståndet till mark där det är för trångt och förbereder där BDT ska gå ut (blir ett senare arbete att ev. lägga nån mark plast över marken)
- Väldigt sluttande tomt så vatten rinner av. Mätt fukten i golvbjälklaget och den ligger på en bra i alla reglar vi behåller samt inga synliga angrepp.
- Vi vill inte sätta in nån form av plast då det troligen bara skulle orsaka problem i framtiden.
- Har sparat allt spån från dom facken som var bra ifall vi skulle köra med spån igen.
- Kommer även behöva göra om innertaket så kommer tömma vinden på blandning med spån och mineralull. Tänker mig samma isolering där sen.

Andra tips mottages! Tack på förhand

Enklast är ju lösull typ ecofiber, ej glas eller stenull för det är ett h-vete för halsen och kliar överallt. För vinden kan ni senare blåsa in lösull, går fort och smidigt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklast är ju lösull typ ecofiber, ej glas eller stenull för det är ett h-vete för halsen och kliar överallt. För vinden kan ni senare blåsa in lösull, går fort och smidigt.
Tänker du t.ex. denna produkt? https://www.bauhaus.se/isolering-icell-traregelskiva-170-15-84m-inkl-frakt

Bjälklaget är ju 185 - 6mm för trossbottenskivan, dvs. 179mm totalt. Det innebär att det skulle saknas 9 mm om vi körde på 170mm isoleringen. Skulle det funka med en liten luftspalt eller kommer golven bli kalla då? Alternativet är att kombinera två andra storlekar och såga av bottenskivan eller lägga in nån liten list mot trossbottenskivan som gör att skivan kommer upp mot spånskivan.

Menade lössullen av samma leverantör eller annan liknande. Du bör inte lämna någon luftspalt i golvet.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menade lössullen av samma leverantör eller annan liknande. Du bör inte lämna någon luftspalt i golvet.
Då blir det lösull iCell cellulosa i golvbjälklaget och samma på vinden.

En annan fråga, nu har vi köpt vindpapp AC350 för jag hade inte tänkt använda fibercementskivor från början. Skivorna ska ju tåla en del vind men man vet ju att det alltid smiter in en del. Är det överflödigt att lägga i vindpappen på fibercementskivorna innan jag fyller på med isolering?

Eftersom man kan häfta/spika fast denna så kommer den ev. ta lite av vikten av isoleringen också ifall skivorna skulle börja bågna efter några år.

Tack på förhand!

Lämna tillbaka vindpappen, den behövs inte. Isoleringen väger inte mycket och skivorna är stabila. Lycka te!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.