Byggahus.se

Fritidshus på Bohusläns klippor

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Rymligt, ljust och klätt med trä på insidan, tåligt och underhållsfritt mot havets saltstänk på utsidan. Arkitekt Mats Fahlander tar platsens karaktär som utgångspunkt för en liten husgrupp i Slävik på Härnäset i Bohuslän.

Du kan läsa artikeln här: Fritidshus på Bohusläns klippor

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Bland det fulaste jag sett ..

Bor numera i Halmstad men Bohuslän där jag växte upp ( Lysekil ) var och trodde kommunen fortfarande stred för att det skulle bibehålla vita fiskarstugor.

Inspiration från en Tunnelbana i Stockholm ??

Jag har jobbat i Chile så jag vill bygga ett hus med olika färgade korrugerade plåtar.. Billigt är det med.

Konstnärer och arkitekter får göra precis som dom vill ( Tyvärr )

3. E
    Anonym

Jag håller med anonym. Skall man bygga i skärgården/ vid kusten så skall man väl hålla den yttre designen traditionell. Den som har givit bygglov för detta måste ha varit påverkad av någonting... Om byggaren sedan gör huset ultramodernt invändigt med den senaste tekniken må vara hänt för det syns ju inte utåt i alla fall.

4. E
    Anonym

Jag tycker att det är coolt. Insidan är vacker och ser inbjudande ut, utsidan har en marin touche. I like.

5. E
    Anonym

Det såg fint ut på insidan - men utsidan?

6. E
    Anonym

Hua... Något säger mig att deras grannar är relativt griniga - med all rätt! Hur kan man få bygglov för något dylikt i en såpass välbevarad och välexponerad miljö?

7. E
    Anonym

Den som gav dem bygglov till det där fula bygget borde inte få betalt från mina skattepengar någe mer. Stackars folk att behöva se det där..

8. E
    Anonym

Synd på så fin utsikt..jag tycker faktist inte det var snyggt. Påminner om Astras fabrik/kontor i Mölndal..

9. E
    Anonym

Fin insida.
    En Arkitekt troligen en konstruktör helt utan känsla som ritar plåtskjul till försvaret.

Bygglov går ju att få till vad skit som hels vilket detta visar

10. E
    Anonym

Man kunde ha byggt huset på ett mycket snyggare sätt på utsidan. Insidan är fin och jag gillar de stora fönstrena. Jag blir trött på arkitekt som verkar sakna fantasi. Lite mer Bohuslänskt granit och natur trä på utsidan med linjer som passar in i landskapet utan att fördärva det hade varit mycket snyggare.

11. E
    Anonym

Tyvärr... De e bara å hålla me!
    Vad har Bohuslän gjort för ont för att förtjäna sånt?

12. E
    Anonym

Inte vad det vackert ! Tanken borde vara att huset ska smälta in i miljön och det gör det verkligen inte.

/PN

13. E
    Anonym

Vilka lipsillar! Om ni fick som ni ville skulle vi bygga ut Skansen tills det täckte hela Sverige.

Jag är inte heller helsåld på designen, men om vi inte sträcker oss mot något nytt fastnar vi i det gamla och lyckas aldrig skapa det där som 2200-talets människor uppskattar och vill bevara.

Ju.

14. E
    Anonym

Ha ha.. ja nu har man sett det mesta... och inte var det en rolig syn heller!

15. E
    Anonym

Hangarer och lagerbyggnader gör inte platsen sin rätta , landskapet är så vackert och hade känts bättre med hus i naturmaterial dvs trä. Man kunde spara ritningen till ett företag med lagerbehov och placera det i industriområde.