Byggahus.se

Fritidshus: nästa steg?

1. J
    Medlem · 14 inlägg

jjens

Medlem
    Jag är lycklig ägare av en sommarstuga som jag har ärvt av min mamma och som vi har haft sen 50-talet då min morfar byggde den. Den är på cirka 50 kvm och ligger skyddad av en skog vid nordupplandskusten. Helt rektangulär stuga men tillbyggd/ombyggd i omgångar och jag själv har bland annat byggt om köket. Den består av kök, sovrum, sovalkov, badrum och ett vardagsrum samt en hörna av huset som är en "inbyggd" uteplats.

Jag har själv två mindre barn som ska börja sova i sovalkoven och vardagsrummet fungerar mest som lekrum då vi spenderar den mesta tiden i köket.

Med det sagt så funderar jag på vad jag ska göra härnäst. Huset är lite märkligt planerat och jag skulle vilja göra om hela köket till sovrum för barnen samt göra om vardagsrummet (och den inbyggda altanen) till ett öppet kök för att skapa sällskapsyta.

Eftersom att huset är så pass litet så kommer jag inte att vinna något i form av större köksregion utan endast en bättre planlösning samt 7 kvm till i form av att bygga igen altanen.

Huset ska vara kvar och ärvas vidare så värdeökning och dylikt är ointressant.

Valet jag står inför är;

1) Spendera 200-300 tkr på att bygga om och få förvisso fräschare men inget vunnet förutom bättre planlösning. Och med det trivsammare att vara där.

2) Spendera 200-300 tkr på något annat som ger mer. Men vadå?

Jag behöver några tankar och ideér här!

2. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Bilder och planlösning? Spontant så tycker jag att en utbyggnad låter smartare så att barnen kan få egna/större rum.

Fiber kan också vara vettigt. Det kan kanske möjliggöra distansjobb för dig? Eller att barnen tycker att det är roligare att vara där.

Bastu? Badtunna? Myggbur? Båtplats? Gästhus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.