Byggahus.se

Fritidshus ca 70 m² - 1,5-plan

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej! Vi planerar för ett hus på cirka 70 m² (med en till en början oinredd ovanvåning) som primärt kommer vara fritidshus och eventuellt hyras ut lite, men tanken är att få det registrerat som en permanentbostad d.v.s. med alla tillgänglighetsmått och regler uppfyllda.

Norr är åt vänster på ritningen. Där trappan är inritad kommer det till en början vara förvaring innan vi sätter igång med ovanvåningen. Viss förvaring ska också finnas i teknikrummet. Tanken är att sätta fördelarskåp till värme och vatten i väggen bakom tvättmaskin och torktumlare samt elcentralen bredvid högskåpet. Kylskåpet i teknikrummet ska föreställa en värmepump.

Placering av dörrar och fönster är låst till de väggsektioner på 1,2m som byggsatsen av huset består av. Yttermåtten är 7,2x10,8 meter. Det finns en teoretisk möjlighet att utöka till 7,2x12 meter men budgeten är redan ansträngd :)

Eftersom det primärt ska vara ett fritidshus så är sovrummen rätt små. Det finns dock potential till att slå ihop sovrummen, framför allt när ovanvåningen blivit inredd.

Eftersom det är tänkt att byggas i "ladhus"-stil så är många av fönsterna tänkta att gå ända ner till golvet.

Har vi gjort några uppenbara misstag och tankevurpor?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    plnlsn_bh_1.PNG

plnlsn_bh_2.PNG

plnlsn_bh_3.PNG

plnlsn_bh_4.PNG

plnlsn_bh_5.PNG

plnlsn_bh_6.PNG

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 18
    Jag läste något om att tanken var att uppfylla Tillgänglighetskraven?

Med denna planlösningen så görs dessvärre det inte. Dubbelsängrummet behöver vara minst 2.8*3.7m vill jag minnas. Utöver det ska det även finnas tillräckligt med förvaring.

Vidare saknar hallen yta för förvaring skulle jag säga.

Försöker komma på lite konkreta tips på hur du kunnat ändra om lite, men det står still för stunden... Återkommer (y):cool:

3. J
    Medlem · Nivå 18
    Okej, nu har jag tittat.

Stora sovrummet hade jag vridit 90° och sedan hade jag tagit bort den separata tvättstugan.
    Hade istället skjutit upp sovrummet hela vägen och gjort badrummet lite större istället och haft ena sidan som badrum och motstående till tvättstuga.

Då kommer du få det tillgänglighetsanpassat

4. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Skulle gett kaminen en mer central placering och inte inknödd i hörnet.
    För tillgängligheten räcker det väl att ta bort innerväggen mellan sovrummen.
    Sen skulle jag överväga att göra om mer, slå ihop bad och tvätt. Ge köket en mer avskärmad yta och öppet i nock över vardagsrumsdelen. Sen tycker jag man kan skippa skjutdörren och använda entredörren till uteplats om man placerar vädersträcken rätt. Ska se om jag kan skissa lite på det

Screenshot_20200914-212016_Byggahus.jpg

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Nivå 18
  6. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
  7. M
    Medlem Nivå 3
    Tack för input! Något sånt här då om jag flyttar runt lite snabbt. Stora sovrummet blir ju dock rätt smalt så som jag gjorde det nu iallafall, och borde inte rymmas inom parsängsreglerna. Kanske måste äta lite utrymme från vardagsrum för att få ihop det. Förlorar också förvaring av "torr" teknik i teknikrummet och blir av med grovingången. Mer plats för förvaring i hallen dock.
    Anledningen till att vi vill ha ett stort fönster "uppåt" på ritningen i vardagsrummet är pga bäst utsikt ditåt (skog) och kaminen hamnade i hörnan för att om man vill ha en TV så passade den minst dåligt på den högra väggen.

upload_2020-9-14_21-51-9.png

8. J
    Medlem · Nivå 18
    Funkar bättre! Men du behöver 30cm mer i bredd i sovrummet vilket jag tror du kan sno från vrum/kök. Sen fönstret uppåt istället (så får det också utsikt) så du kan ha sängen mot gaveln istället :)

9. M
    Medlem Nivå 3
    Din ritning är faktiskt väldigt lik planlösningen vi hade innan vår nuvarande version! Vi var också inne på att ha öppet till nock i vardagsrummet men eftersom vi försöker hålla ner byggytan men vill ha tillräckligt många rum i framtiden måste vi nog nyttja hela ovanvåningen. Tråkigt men platseffektivt :/

Ladhus-stilen vi siktar på (även om huset kanske borde varit längre men mindre djupt för att få full effekt) med fönster ner till golv gör ju att rätt mycket möblerbar väggyta istället försvinner. Håller med om att kaminen står bättre mer central men pga väggytebristen skulle eventuell TV troligen hamna där.

Ser dock intressant ut med kökslösningen, ska se om vi kan få till något med detta. Tror bad/tvätt blir trångt dock...

10. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Tänker att om man flyttar ut köket och gör vardagsrummet lite mindre så kommer det ändå kännas rymligt men med ökad mysighet då köket får en krypin effekt. Fast behöver du ytan på övervåningen är det inte så mycket att göra

11. M
    Medlem Nivå 3
    Ska testa! Glömde för övrigt berömma din skiss, mycket fin. Horn och allt :)

Det där du sa med att slå ut väggen för att klara tillgänglighetsanpassningen förresten, är det så enkelt? Godtar dom det?

12. J
    Medlem · Nivå 18
    Ja, om det innebär att måtten kan uppnås för tillgänglighet :)

13. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Bör dom väl göra. 2 dörrar kan tyckas underligt men säg som det är att det ska skärmas av för 2 "rum" med ett draperi istället för vägg så att kraven klaras

14. J
    Medlem · Nivå 18
    Alternativt sätter man bara in en dörr men förbereder väggen för en till. Så när bygget är godkänt så sätter man in den andra dörren (y)

Så kan man göra, det är inte "rätt", jag borde inte argumentera för fusk men det skadar ingen :cool:

15. M
    Medlem Nivå 3
    Ok, det var jag som missuppfattade. Trodde jag kunde göra planritningen med två sovrum men säga att man enkelt kan ta ner väggen för att få det tillgängligt. Tyckte väl att det lät lite konstigt ur lågbudgetsynpunkt från kommunens sida...