Byggahus.se

Fristående (Vin)Källare under mark

  1. M
    Självbyggare Nivå 6
    Hej,

    Jag tänkte mig att bygga en Vinkällare och pool utr rum dok avskiljt från varandra och tänkte gräva 3m djupt för detta och runt 15 kvm, gjuta platta med isolering under och leka block 60x25x25 mura upp och gjuta tak i betong oxå.

    Jag har sökt runt på nätet utan att hitta någon vettig information om hur man kan komma så nära 70% luftfuktighet och mellan 12-14 grader året om.

    Det jag hitta var någon som förlängde garaget en bit och isolera som tusan och med extra lättbetong block mm så att det blir en trög temperaturförändring.

    I mitt fall kommer det vara helt nergrävt och ovanpå kommer det stå en friggebod med ingång ner till källaren i någon form av trappa/spiraltrappa och dörr till vinrummet och en annan till pool utr rummet.

    Detta ligger i norra stockholm.

    Finns det någon som gjort detta tidigare och kan tipsa om tex hur tjock isolering under plattan man ska ha och utanför väggarna för att komma så nära 70% fuktighet och temperatur

    Eftersom jag gräver ner så vill jag helst inte har någon värmare eller kylare för att få rätt temp och jag förstå att det är omöjligt att säga vilka tjocklekar man ska ha beroende på vad det är för mark mm

    Hoppas någon kan komma med lite tips o förslag =)

    //Marcus
     
  2. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Oavsett hur mycket du isolerar kommer temperaturen till slut bli samma på båda sidor om man inte tillför/tar bort värme. Finns väl en del att läsa om jordkällare.
     
  3. M
    Självbyggare Nivå 6
    Blackadder, Intressant svar..

    Vet inte om du såg att jag skrev att den kommer att vara nergrävd 3m under marken för att därför kunna ta upp markens jordkyla vilket är mycket lägre än ovanför jordytan.

    Hoppas det finns fler som vill dela med sig av sina byggen, bra och dåligt, vad skulle jag gjort anourlunda om jag fick bygga nytt, sånt är intressant att veta.

    tack på förhand
    //M
     
  4. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Jo, jag läste det, det var därför jag tänkte på jordkällare men jag vet inte vilken temperatur dom har normalt.
     
  5. M
    Självbyggare Nivå 6
    Ställer om ursprungliga frågan lite och undrar om någon känner till någon Arkitekt/Konstruktör som gjort detta tidigare och har lite referenser?

    Har dok inga problem att sätta i kylare/klimat anläggning men lägger hellre pengar på viner =)
     
  6. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 15
    Luftfuktigheten kommer nog att vara lättast att hålla, temperaturen kommer nog vilja sjunka en hel del på vintern OM du kör utan isolering. Jämför med en krypgrund:)

    Isolerar du 20cm cellplast kommer du säkert höja tempen men jag har ingen aning om hur mkt, däremot kan du med lätthet styra temperaturen på vintern med lite värme. På sommaren borde jorden kyla den rätt bra ändå.
    Skulle jag bygga hade jag satsat på att bygga den så det är svalt på sommaren, så nära den temperatur du vill ha och ev värma litegranna på vintern.

    Sant! Lägg mest pengar på vinerna;)
     
  7. M
    Självbyggare Nivå 6
    tack för svar,
    Självklart tänker jag bygga som du skriver, mycket isolering i väggarna (dubbla isodrän om det är möjligt)
    frågan är hur mycket cellplast jag ska ha under plattan 100, 200, 300 för att kunna nyttja jordkylan optimalt?
     
  8. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 15
    En ren gissning från min sida, jag skulle välja 200. Hade ett kallgarage i förra huset med isolerad platta 200. Det höll rätt kall temperatur på sommaren också om man inte släppte in värme.
    Och din källare ska ju dessutom ligga bra mkt under jord så där kommer du få kallt med 200. Om det är optimalt vetesjutton men spontant känns det rätt
     
    • Laddar…
  9. M
    Självbyggare Nivå 6
    Har nu surfat vidare på internet och hittat en del info.

    Har sett att några har lagt 1m makadam som dränering under platta till vinkällare och gjutit betong 10cm som platta, kan det funka eller ska man köra med dräneringsrör till brunn?

    ang isolering , så verkar det vara några som kört med lecakulor de fyllt upp med i en mellanväg, då leca ska vara bra isolering o beständig mot fukt o mögel.

    vet dok inte om de har någon platon matta utanför betongen mot fyllnadsmassan.

    kom gärna med tips o ider funderingar om vinkällare under mark, jag kommer att lägga ut information jag hittar och hur jag kommer att göra om någon månad då grävaren kommer =)

    Mvh
    Marcus
     
  10. P
    Medlem Nivå 8
    Dessa förba***de trådar som bara gör att man vill sätta igång med nästa projekt innan man ens är klar med det man håller på med borde förbjudas...

    Kolla lite här http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm

    Vad gäller dränering så skulle jag nog inte bara stanna vid 1m makadam, du måste få undan vattnet till brunn. Jämför med en pool eller hus med källare...

    Vill veta mycket mer när du sätter fart med projektet
     
    • Laddar…
  11. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 15
    Haha jag håller med PCLarsson!! Finns en jäkla massa trådar man inte borde läsa om man redan har många projekt på g.....

    Men 1 meter makadam? Jag tyckte det lät jäkligt mycket, för mycket faktiskt. Man lägger väl dräneringsslang också till en stenkista? Så kan man verkligen ha 1 meter makadam? Blir det inte lite ostabilt och onödigt?

    Bara en tanke:)
     
  12. M
    Självbyggare Nivå 6
    Nu har jag snackat med lite olika företag i schakt branchen och kommer får schakta bort runt 57 kubik, men inte så långt för grannen ville ha fyll så det blir kanon.

    tar nog 2-3 dagar att gräva ur trodde han sedan blir det dräneringsbrunn och drenering samt makadam bädd som måste vibbreras.
    Skicka form och gjuta, kommer inte ha någon isolering under plattan eller väggarna, bara platon matta
    Kommer gjuta plattan lite speciellt då den är långt under mark och det blir stora påfrestningar. se bild nedan

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Platta till kallare.png


    en klack så att inte botten blocken kan tryckas in.
    Efter det är det bara att stapla leca block.

    Efter snack med gräv nissen så blir det 15-20cm makadam o en stenkista, typ 2st från biltema (kasetter) 570kr/st =)
    Dok är det svårt att hitta brunnar som är 3m för dräneringen, men det ska nog gå att hitta det oxå till vettiga priser.

    Angtaket så funderar jag på att köpa korrigerad plåt (kommer inte ihåg namnet) sedan på med armeringsjärn mellan topparna mm och snickra form och lägga på 15-20cm betong så det håller för Friggeboden som ska stå ovan och med ingång inifrån den.

    Har jag glömt något o funderingar på det?
    //M
     
  13. M
    Självbyggare Nivå 6
    Sådär, nu är vi igång med bygget, det är schaktat, drenering (biltem) nergrävd djupare o längre bort, makadam lagd ca15cm ,formen gspikad, frigolit i botten samt armerat och klart, betongen ligger i efter 10h jävla slit, aldrig mer gjuta en platta själv på 15kvm och 2300kilo material i form av sant, grus och cement samt vatten.
    Nu är murar stolparna uppsatta utmätt och klara, ska markera var 20cm i kväll med laserpasset så det blir exakt.

    Kommer lägga upp bilder löpande och skriva lite om vara moment. =)
    //M
     
    • Laddar…
  14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Vill du inreda med tegelrör till förvaringen av flaskor så har jag ett 100-tal som du kan få billigt :D
     
  15. M
    Självbyggare Nivå 6
    Hej igen,

    Nu har det hänt en hel del sedan jag skrev tidigare.

    1, har grävt ett stort jäkla hål 60kbm
    2, Fixat i ordning botten, dränering, markduk model tjockare och makadam samt vibbrat, byggt ram av 220x45
    3, Isolering, armering, armering =)
    4, köpte 2 ton grus och 2 ton makadam samt 20 säckar bruk han precis åka köpa 10st till innan de stängde. (kommer aldrig mer i mitt liv gjuta 15kvm platta igen, fy faan tog en vecka innan jag blev normal igen)
    5, väntade 4v innan jag började med att mura upp första lagret lecablock 25or, han bara med 2 varv innan det blev för kalt under 5grader ska man inte mura om man inte kör med tillsatser eller isolerar mm
    6, fick bygga ett hus i hålet inför vintern vilket funkade kanon, använde spånskivor på taket så det inte rasa in massa snö och över hade jag presäning runtom.
    7, då jag murat på så blev det så högt att jag var tvungen att lyfta taket så jag kan mura högre, det var ganska jobbigt att höja det själv =)
    8, nu kan jag mura på ett tag till.

    Det jag använder är "leca 25or" och armering 8mm på varje skifft från ByggMax och "Weber Murbruk 2.5"


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    01.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    02.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    03.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    04.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    05.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    06.jpg


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    07.JPG
     
    Redigerat 30 maj 2015 15:34