Hej.

I den här tråden nämner signaturen "träskruven" att ni har friskrivningar. Varför och hur ser de ut? Hittar ingen info på eran hemsida.
 
Hej!

Fiskarhedenvillan följer konsumentköplagen och "Allmänna avtalsvillkor vid köp av monteringsfärdigt husmaterial"- AA 05. Konsumentköplagen har tagits fram av Konsumentverket och AA 05 är en överenskommelse mellan Trä- och möbelindustriförbundet, Konsumentverket och Villaägarnas Riksförbund.

Vi har inga friskrivningar från dessa lagar eller villkor som "träskruven" skriver om i sitt inlägg. Skulle vi ha det vore detta troligen inte juridiskt bindande i vilket fall.

Sen är det som "byggankan" skriver, materialet som kunden köper av Fiskarhedenvillan AB (eller vilken leverantör som helst) övergår i kundens ägo vid leverans. Detta betyder att kunden tecknar en husbyggarförsäkring innan materialsatsen levereras. Du har då en försäkring för byggnad, arbetsbodar och verktyg som anskaffats för byggnadsarbetet samt material avsett att ingå i byggnaden. Vidare ingår i försäkringen den tomtmark (mark med växtlighet, staket, flaggstång, brygga (!)) som finns i anslutning till den byggnad som är försäkrad. I försäkringen ingår även en maskin-, ansvars- och rättskyddsförsäkring. Efter inflytt kompleras försäkringen för lösöret.

Hälsningar Sofia / Fiskarhedenvillan
www.fiskarhedenvillan.se
 
I erat fall täcker konsumentköplagen tills det att kunden mottagit varan. Det är kunden som bär ansvaret för materialet. Reklamationer ska göras inom 5 arbetsdagar. Allt står under flik 2. Dit sträcker sig fiskarhedens åtagande. Ni kallar det att ni följer konsumentköplagen, jag kallar det att ni friskriver er från leveranstillfället tills det att kunden har nyckeln i handen och kan flytta in. Under byggtiden får man fajtas med försäkringsbolaget om man varit aktsam eller inte om något blir förstört eller stulet. Jag säger precis det du skriver fast med andra ord.
 
Hej Träskruven!

Anledningen till att vi informerar våra kunder extra (i kundpärmen som våra kunder får i samband med kontraktsskrivning, under flik 2) om de regler som finns är att vi vill undvika merkostnader för kunden.

Huvudleveransen från Fiskarhedenvillan kontrolleras dels vid vår terminal och dels vid lassning samt även vid lossning. Skulle något material saknas eller vara skadat här och det inte upptäcks av kund eller hantverkare (eller chaufför) vid lossningstillfället kan vi lösa detta genom hela byggprocessen.

Vid mottagning av material och som vi skriver "gäller framförallt direktleveranser" (leveranser direkt från våra leverantörer t ex vitvaror), anlitar t ex Siemens ett fraktbolag som levererar ända fram till byggplatsen.

Vid detta tillfälle är det viktigt att man som kund omgående anmäler fraktskador eller om allt material inte levereras enligt fraktsedel. Regeln att detta ska anmälas inom en arbetsvecka är ingen regel som Fiskarhedenvillan hittat på, utan gäller alltid vid leveranser. Har fraktbolaget skadat något (eller slarvat bort) ska det anmälas inom en arbetsvecka till fraktbolaget som då får ersätta det skadade materialet. Här är hela transportbranschen obeveklig och ersätter inte om du efter två veckor ringer fraktbolaget och säger att det saknas ett kolli.

Materialansvar innebär t ex att du som kund bär in kylskåpet i huset och låser in det, inte lämnar det ute på gården.

Köper vår kund entreprenadhjälp (snickarfärdigt åtagande 1-5) blir det i praktiken snickaren som tar hand om denna biten, även om det fortfarande juridiskt alltid är byggherren som ansvarar för sitt material.

Hälsningar Sofia / Fiskarhedenvillan
www.fiskarhedenvillan.se
 
Fiskarhedenvillan skrev:
Hej Träskruven!

Anledningen till att vi informerar våra kunder extra (i kundpärmen som våra kunder får i samband med kontraktsskrivning, under flik 2) om de regler som finns är att vi vill undvika merkostnader för kunden.

Huvudleveransen från Fiskarhedenvillan kontrolleras dels vid vår terminal och dels vid lassning samt även vid lossning. Skulle något material saknas eller vara skadat här och det inte upptäcks av kund eller hantverkare (eller chaufför) vid lossningstillfället kan vi lösa detta genom hela byggprocessen.

Vid mottagning av material och som vi skriver "gäller framförallt direktleveranser" (leveranser direkt från våra leverantörer t ex vitvaror), anlitar t ex Siemens ett fraktbolag som levererar ända fram till byggplatsen.

Vid detta tillfälle är det viktigt att man som kund omgående anmäler fraktskador eller om allt material inte levereras enligt fraktsedel. Regeln att detta ska anmälas inom en arbetsvecka är ingen regel som Fiskarhedenvillan hittat på, utan gäller alltid vid leveranser. Har fraktbolaget skadat något (eller slarvat bort) ska det anmälas inom en arbetsvecka till fraktbolaget som då får ersätta det skadade materialet. Här är hela transportbranschen obeveklig och ersätter inte om du efter två veckor ringer fraktbolaget och säger att det saknas ett kolli.

Materialansvar innebär t ex att du som kund bär in kylskåpet i huset och låser in det, inte lämnar det ute på gården.

Köper vår kund entreprenadhjälp (snickarfärdigt åtagande 1-5) blir det i praktiken snickaren som tar hand om denna biten, även om det fortfarande juridiskt alltid är byggherren som ansvarar för sitt material.

Hälsningar Sofia / Fiskarhedenvillan
www.fiskarhedenvillan.se
Grattis alla fiskarheden byggare, nu lägger ni till stycke 2 under flik 2. Det var viktigt juridiskt sett.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.