Byggahus.se

Frilägga gammalt golv...

1. D
    Medlem · 54 inlägg

d94ge

Medlem
    Hej alla!

Ska precis börja renovera ett rum i vår lägenhet. Genomgående har lägenheten vackra gamla orginal golv i furu. I rummet jag ska börja jobba med ligger ett mycket fult laminatgolv som jag börjat plocka bort. Det visade sig att under detta ligger ett plastgolv som i sin tur vilar på någon form av fastlimmad masonitskiva. Under denna finns furugolvet som vi vill plocka fram.

Är det någon som råkat ut får något liknande? Finns det något smidigt sett att bli av med masonitskivan? Eller är det bara att ge upp och lägga nytt?

Givetvis hoppas jag på alternativ nr1.

mvh
    /Gustav E

2. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Re: Frilägga gammalt golv...

Hej!

Är du säker på att masoniten är limmad? I gamla hus brukar den vara spikad med en miljard små nubb. Och då är det ju rätt enkelt att få bort den.

Men det kan ju vara någon tok som har limmat den också. Vi ärvde en rosa heltäckningsmatta limmad på en snygg linoleummatta i hallen på en lägenhet där vi bodde. Det gick inte att rädda den linoleummattan >:(

Kan man hyvla eller slipa bort masoniten kanske om den är limmad helt utan spik?

/pinebar

3. D
    Medlem · 54 inlägg

d94ge

Medlem

Tack för svaret,

Jodå, man har minsan inte snålat med nubben.. Det finns en massa sådana utspridda över rummet. Med andra ord kan masoniten inte slipas utan att jag plockar bort dem först.
    Förhoppninsvis kanske inte hela rummet är limmet. Provar med våld. Visar det sig för hopplöst får jag väl prova något annat.

/G

4. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 877 inlägg

snuttjulle

Medlem

Att någon både har använt mängder av nubb och lim låter nästan orimligt. Gissar att fukt eller liknande har gjort att masoniten lösts upp och sedan torkat fast på underliggande golv. Hade liknande problem med luppappen som låg under plastmattan i vårat hus. På vissa ställen satt den som limmad men då det bara va på vissa ställen så låg den lös.

5. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem

Det här är inte vad du frågar om men om plastmattan är limmad mot masoniten så är det lätt att dra loss plastmattan om man först skär den i c:a 30 cm breda remsor med en vass kniv.
    Sen kvarstår ju masonitproblemet men det är kanske lättare att komma åt då...

6. M
    Medlem · 57 inlägg

Mikael_S

Medlem

Jag hade precis likadant i mitt kök (plastmatta limmad på masonit som var spikad med tusen nubb).

Idag rev jag bort allt och det tog ca 4 timmar intensivt arbete för mina 15 kvm.

Men det var det värt för under låg ett jättefint 117 år gammalt grangolv med listband.

7. Fein
    Medlem · Stockholm · 494 inlägg

Fein

Medlem

Ta du fram din cirkelsåg och ställ den på ett djup så att du precis inte går igonom masoniten. sen sågar du kors och tvärs över hela rummet och sen bryter du upp småbitarna med kofot. Jag gjorde så när jag rev en byggnad lite försiktigt( ville inte skada underliggande furugolv) alldeles för mycket slit att bara försöka få bort stora skivor.
    Låter kanske vanskligt men det funkar väldigt bra :)

8. A
    Medlem · 12 inlägg

agata99

Medlem

Så ser alla golv i vårt gamla hus ut. :'(
    Först spånskivor som limmats och spikats fast på det gamla trägolvet. Därefter piffiga plastmattor i trä-imitation(!).
    När vi började renovera i hallen visade det sig bli en tuff match att bevara det gamla golvet eftersom limmet tog med sig flisor och bitar ur brädorna när spånskivorna bröts loss.

När det dessutom visade sig att det gamla trädgolvet vid något tillfälle blivit uppbrutet och tillbakalagt med gigantiska spikar och blivit fastlimmat(!) på åsarna under så gav vi upp och bytte det mot ett nytt trägolv.

Vi planerar att ge oss på de andra rummen som förhoppningsvis har ett bättre bevarat golv under, men förmodligen lika mycket lim under spånskivan... Men det är inget vi längtar efter. :-X

Man ösnkar ibland att de tidigare ägarna inte skulle haft så mycket pengar, utan bara kunde ha lagt plastmattan ovanpå trägolvet utan att fästa den särskilt mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.