Frikyla bergvärme -kondens?

7k läst  15 svar

1. ZNK
    Medlem Nivå 5
    Hej

Av någon anledning har jag lessnat på innetempen denna sommar och funderar på sätta in en konvektor i vardagsrummet för att kyla övervåningen. Har ett suteräng med stadiga 22 i undreplanet men uppe blir det 27-30 soliga veckor, har en relativt öppen planlösning och för att ha så lite rör som möjligt vill jag bara ha en stor konvektor. Någon som gjort liknande? Hur mycket kondensvatten blir det, dvs hur ofta stannar den?

Tackar på förhand.

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    ATT du får kondensvatten är helt säkert. Mängden beror på vilken fuktighet den varma luften håller samt vilken temp som du håller på kylbatteriet.
    HUR mycket det blir spelar väl inte så stor roll? Du måste oavsett på något sätt samla upp det och avleda det från kylbatteriet om du har det inomhus.
    Vad menar du med "hur ofta stannar den"?

3. ZNK
    Medlem Nivå 5
    Antar bara att de med inbyggd tank (konvektorn) stannar när tanken är full

4. roland53
    Medlem Nivå 13
    Det kan man väl antaga, och hur lång tid tar det då innan tanken är full?
    One million dollar question.

Beror på;
    Tankens storlek
    Rådande luftfuktighet för dagen
    Kylbatteriet temp

DET smidigaste och med minst bekymmer är väl att leda kondensvattnet till en brunn eller till utsidan av huset ;)

5. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Jag blev faktiskt avrådd av vår leverantör för vår bergvärme att lägga in frikyla. De menade att de flesta blir besvikna för att det inte kyler tillräckligt. Vi har rätt öppen planlösning med ca. 85 kvm sammanhängande yta vi ville kyla.
    De menade att det är fördelaktigare att installera en luft/luft VP istället som kyler bättre. Driftskostnaderna på en sådan blir ju förstås högre men å andra sidan är installationskostnaden betydligt lägre...

Vårt hål skulle dock räcka sa han (220 meter) och även "effektivisera" poolvärmen menade han då man värmer hålet lite med en fläktkonvektor...

6. F
    Medlem Nivå 13
    Vår sade samma sak, men jag vill inte ha fula och bullriga utedelar. Hade jag velat ha det hade jag skaffat luft/luft från början.

Vår leverantör gick till och med så långt att han helt enkelt inte installerar frikyla (för att risken för besvikelse är för stor).

7. ZNK
    Medlem Nivå 5
    Ok, tackar! Har ett pris på 15' med den största konvektorn så någon grad ger det nog samt att skillnaden mot en till luft/luft inte blir så stor.

Är det någon trots allt som installerat och kan ge lite feedback på en installation? Har som sagt bergvärmen installerad redan.

8. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Jo, samma sak med vår leverantör... Han ville inte heller ta jobbet, sa att jag kommer att vara missnöjd...

Intressant egentligen eftersom ju teorin är sund och det "borde" fungera bra... Vore ju intressant att höra från någon som har det installerat...

9. Robster
    Medlem Nivå 5
    Väcker liv i en gammal tråd jag vet, men har haft frikyla byggd efter egen lösning sedan 2005. GALET nöjd och vi kan ha 18,5 grader i hela huset på sommaren om vi vill. Dessutom avfuktas luften inomhus så det är lagom torrt härligt klimat året om. Lösningen blev fläktkonvektorer med dubbla system i sovrummen. Termostatstyrda fläktar i konvektorerna som ökar hastigheten tills rätt temperatur hålls i rummen. Ut ur konvektorerna strömmar 12,5gradig luft och den upplevs verkligen som iskall om man håller handen i blåset. Till vardagsrum och kök har vi en takmonterad fläktkonvektor som kyler. Då konvektorernas motorer är mkt energisnåla och en enkel cirkpump flödar brine in i kylcellen på alla konvektorerna så kostar det cirka 20kr/dygn att hålla temperaturen. Det enda jag skulle gjort annorlunda om jag gjort om det igen är att jag skulle satsat på ännu större konvektorer för att kunna köra med låg fläkthastighet även på dagtid när solen vräker in. Det är inte störande på något vis, men en grej som jag själv tänker på och retar mig lite som en konsekvens av att jag tyckte att jag sparade in 2.000kr i kostnad för ett snäpp mindre konvektorer i två rum. Annars hade jag gärna betalat fyrdubbla pengen för det nu när jag vet hur underbart det är från det att solstrålningen värmer för mycket på våren och till efter rötmånaden som vi enkelt undviker genom att vi har betydligt torrare klimat inne än vad andra har.

• Laddar…
  10. O
    Medlem Nivå 1
    Väcker liv i tråden igen! Vilka fläktkonvektorer använder du?

11. ZNK
    Medlem Nivå 5
    Och vad gör du med kondensvattnet =). ?

Låter lite som Robster installerade nytt med lite bättre förutsättningar med rördragning. Mitt alternativ (som aldrig genomfördes) är att dra rören genom golvet upp från källaren och upp i vardagsrummmet

12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 12
    images.jpg En variant fanns i ett hus i Simadalen i Norge jag hyrde. Istället för ett kylskåp fanns det ett kylrum! Mycket stor villhafaktor! Luft-luftvärmepumpens utedel var alltså monterad i kylrummet och innedelen väggivägg.

Ola

13. V
    Medlem · Nivå 20
    Låter helt idiotiskt faktiskt. Hur reglerar man temperaturen på kylsidan? Finns ju ingen termostat där.
    När det finns värmebehov inne så lär ju kylrummet bli ett frysrum ganska snabbt.

14. Staffan2000
    Medlem · Nivå 12
    Den styrdes troligtvis av kylrummets termostat.
    När jag tänker efter var det nog bara ett vanligt kylagregat med fläktar.

15. Robster
    Medlem Nivå 5
    Håller precis på och ska bytta ut så passar även på att uppgradera frikylan lite faktiskt.
    Jag har köpt alla fläktkonvektorer från www.kinnan.se, men då måste man ha företag. Servicen från dem och deras grejor har funkat absolut klockrent och jag kan inte annat än rekommendera dem å det varmaste.
    Jag monterade in frikyla i samband med totalrenovering av huset och det underlättade en hel del såklart. Kondensvattnet leder jag dels via rör så det rinner ned i golvbrunn i källaren och dels ut genom yttervägg och får droppa på marken.

Det blir samma lösning för utbyggnaden. Viktigt är att tänka på att man sätter rör på ett sådant sätt att inte djur kan ta sig in, men att vatten mm lätt tar sig ut utan att korka igen.

Generellt är min rekommendation att satsa på absolut minst 200w per kvadratmeter i kyleffekt för att vara säker på att det kyler ordentligt och att man slipper köra konvektorerna på hög fläkthastighet. I utbyggnaden som bland annat kommer att innehålla matsal och ett sovrum så siktar jag på 3-400w per kvadrat för att kompensera för en lite för klen konvektor i vardagsrummet. Med öppna dörrar och smart placering av konvektorerna så kommer kylan att fördela sig bättre på hela bottenvåningen och därmed ge lägre fläkthastigheter vid riktigt varma dagar eller när många gäster hälsar på och vill svalka av sig. :)

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: