Någon öppnade fönstret hos MÖD och den friska kalla luften verkar ha gett frihetliga tankar lite utrymme.

Bostadsrättsföreningen Näktergalen 1 på Östermalm hade hamnat i tillsynstrubbel efter att deras hyresgäst restaurangen Coup d´Etat hade bytt markiser från lila till gula och med lite annat utseende. Stadsbyggnadsnämnden gav information om att bygglov måste sökas för denna ändring och när detta söktes i efterhand så bedömde nämnden att de aktuella markiserna var ovarsamma enligt 8 kap. 17 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, gentemot byggnadens karaktärsdrag och ansökan avslogs därför.

Gult markisskydd på restaurangbyggnad i rosa toner på Östermalm, visas från gatunivå, med fokus på detaljer av markisen.

Överklagan men länsstyrelse och MMD höll med nämnden. Men inte MÖD, underinstanserna hade hamnat helt fel. MÖD:

"Mark- och miljööverdomstolen anser att de genomförda förändringarna inte innebär att det skett en sådan avsevärd påverkan på byggnadens yttre utseende att bygglov har krävts. I detta ligger också att ändringen inte innebär att byggnadens karaktärsdrag eller områdets kulturvärden påverkas på ett sätt som strider mot varsamhetskravet eller förvanskningsförbudet i 8 kap. 13 och 17 §§ PBL. (Jämför rättsfallet MÖD 2019:25.)"

https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2025/157867/

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Får du nyhetsbrev om nya rättsfall eller bevakar du själv?

LaszloToth LaszloToth skrev:
Får du nyhetsbrev om nya rättsfall eller bevakar du själv?
Jag bevakar manuellt. Lite prokrastinering i vardagen.

• Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
prokrastinering
Jag hatar ordet. Borde väl finnas svenska ord?

T Thomas_Blekinge skrev:
Tvångsmässiga tidsfördriv som distraherar dig från upplevt övermäktiga uppgifter?

Korvgubbe
T Thomas_Blekinge skrev:
https://svenska.se/saol/?id=2350907

Verkar som att akademin inte hunnit hitta på ett mer försvenskat ord än, men de jobbar säkert på det!

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.