Hej, mitt första inlägg här, hoppas ni har några bra ideer insikter i detta 'problem':

Jag flyttade in i ett nytt byggt hus i oktober 2020. Nu börjar våren och med det är första ute projekt på gång: bygget av altanen!

Jag har grusat upp där altanen ska byggas. Gruset ligger så att det finns 28 cm tills panelen på fasaden. Detta så att efter jag har lagt markplatta + stomme + trall det finns bara några cm kvar till panelen (vilket jag tycker är snyggast).

Markplatta (35*35) används som ’grund’ där lägger jag då bärlina på. Nu kommer min fundering: på visa ställe runt huset (där stuprör går in i marken) ligger det frigolit. Precis där behöver jag lägga bärlinan, och därmed markplattor (se bild).

Nu undrar jag:

1. Varför ligger det frigolit där? Är det för att säkerställa att marken inte fryser, och därmed inte rör/vattnet i marken inte fryser?

2. Kan jag lägga markplatta på det utan problem? Funderar mest på om frigoliten inte bara kommer tryckas ner och inte riktig kommer fungera som grund?

3. Om jag inte kan lägga dem på, kan jag skära ut en 35*35 bit, lägga grus i den och då lägga markplatta?

4. Skulle jag göra nr 3: Då om frigolit är där för att skydda mot frost, funderar mest på att det om jag behöver göra något åt detta? Isolera det på något sätt?

Tack för hjälpen!

• Grusad mark med en markplatta intill en husfasad och ett rött stuprör, med frigolit synlig vid stommen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cellplasten är där för att förhindra att kylan kommer in under huset och fryser marken vilket kan orsaka tjällyftning. Beroende på vad det är för kvalite så kan du eventuellt lägga dina plattor på den

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Varför ligger cellplasten så synlig?
Eller har du grävt fram den?

Kommer nog göra varken från eller till om det ser ut så där.

Bästa svaret

Den där cellplasten är sannolikt där för att skydda stuprörsledningen från frysning.
Nu tål visserligen såna skivor en del tryck, så det kan funka att lägga lite stenmjöl och sen platta på den ändå. Det beror lite på hur brett mellan stolparna du har och därmed hur mycket tryck dina plattor kommer generera mot marken, och såklart vilken kvalitet det är på cellplasten.

Finns det relationshandlingar för mark, så kanske de kan ge svar. Själv hade jag nog satsat på att försöka minimera lasten just där, och sen hoppas på det bästa.

Ett sista utväg hade kunnat vara att ta bort isoleringen helt. Ersätta med grus som du packar noga, och sen peta i en värmekabel i röret.

• Gilla
Laverda1999
  • Laddar…
P pysen78 skrev:
Den där cellplasten är sannolikt där för att skydda stuprörsledningen från frysning.
Nu tål visserligen såna skivor en del tryck, så det kan funka att lägga lite stenmjöl och sen platta på den ändå. Det beror lite på hur brett mellan stolparna du har och därmed hur mycket tryck dina plattor kommer generera mot marken, och såklart vilken kvalitet det är på cellplasten.

Finns det relationshandlingar för mark, så kanske de kan ge svar. Själv hade jag nog satsat på att försöka minimera lasten just där, och sen hoppas på det bästa.

Ett sista utväg hade kunnat vara att ta bort isoleringen helt. Ersätta med grus som du packar noga, och sen peta i en värmekabel i röret.

Tack för svaret. Så är precis hur jag har löst det! Bra att veta att du tänker samma, då känns det som tätt lösning.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Cellplasten är där för att förhindra att kylan kommer in under huset och fryser marken vilket kan orsaka tjällyftning. Beroende på vad det är för kvalite så kan du eventuellt lägga dina plattor på den
Tack för svaret. Detta ledde till att jag hittade en lösning till problemet. Som blev exakt det vad pysen78 beskriver nedan.

Lösningen var förhoppningsvis inte att ta bort isoleringen? Isoleringen ligger där för att inte tjälen ska krypa in under huset.

• Gilla
J.Hoffa och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pysen78 skrev:

Nej, troligen ligger isoleringen där såsom randisolering för att hindra tjällyft under plattan som riskerar att annars spräcka bottenplattan samt orsaka sättningar i hela husstommen.

Är det randisolering så är det allvarligt att ta bort den.

Själv har jag randisolering längs hela grunden runt om, men jag skulle nog klarat mig med att isolera endast hörnen, så bedömde jag det när jag valde hur mycket jag skulle randisolera, ...men .. better be safe than sorry ... Och kostar inte så mycket, inte jämfört med vad hela huset kostade, eller vad en skada skulle kunna kosta ...

Du kan nog kontrollera om det är randisolering, ty då går den antingen runt hela huset, eller så ligger den endast i alla hörnen av bottenplattan, ca 1,2 -2 meter åt vardera hållet.
Är det för att hindra frysning av dagvattenröret så lär den endast ligga över röret, inte åt andra hållet.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L
Randisolering hittar man aldrig i gamla hus. Det kom först när man började isolera mer ordentligt under husets bottenplatta.
Tidigare så var det ingen, eller så lite, isolering att allt värmeläckage från huset höll tjälen borta.
Men när isoleringen under huset började bli 20-30cm cellplast, eller ännu mer, så kommer problemet med att tjälen kryper under plattan.

När man väljer randisolering (eller kan skippa det), så beaktar man markens tjälfarlighet, grundläggningsdjup samt klimatzon. Och man kan även räkna in isoleringseffekt från snötäcke i norra Sverige.

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Jag gillar hur man själv får välja bästa svaret utifrån hur man vill tolka saker trots att det i detta fallet är helt galet.

• Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Randisolering hittar man aldrig i gamla hus. Det kom först när man började isolera mer ordentligt under husets bottenplatta.
Tidigare så var det ingen, eller så lite, isolering att allt värmeläckage från huset höll tjälen borta.
Men när isoleringen under huset började bli 20-30cm cellplast, eller ännu mer, så kommer problemet med att tjälen kryper under plattan.

När man väljer randisolering (eller kan skippa det), så beaktar man markens tjälfarlighet, grundläggningsdjup samt klimatzon. Och man kan även räkna in isoleringseffekt från snötäcke i norra Sverige.
Är detta något nytt eller har det med klimatzon att göra? Har gjort husgrunder sedan 80-talet, i södra sverige, och sett hur utvecklingen gått framåt från oisolerade plattor till Rockwool och idag 40cm cellplast under plattan. Men isolera utanför plattan var något nytt för mig. Däremot har jag randisolerat stora byggnader, men då har vi lagt en rad 240cm på insidan väggen och sedan oisolerad platta på makadam resterande.

Men jag kan förstå principen och dess syfte, även om vi mina delar av landet aldrig haft problem med tjälupptryckning under hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.