Hej.

Finns det någon som har koll på om jag kan ställa en friggebod tillfälligt (över vinterm) närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Det är för hårt för att börja gräva nu. Lastbilen som kommer med boden når inte in tillräckligt långt på tomten för att ställa den på dess rätta plats. Det här kommit snö, så jag kan inte flytta boden hur som helst.
Kan jag ställa den närmare gränsen, utan grannens medgivande?

Jag kan inte svaret på din fråga men är det inte enklast, och mest naturligt, att börja med att fråga grannen om det är okej?

harry73
Tänkte du använda friggeboden, eller bara ställa den därpå några lastpallar

Nej du får inte ställa den där den inte får stå.
Såvida det inte är uppförsbacke så flyttar du ju lätt en friggebod med två plank o ett spett så varför inte ställa den på plats?

Magnus E K
Grunden är väl inte byggd än som jag förstod det?

Ställ den på två lastpallar med hjul på så kan du alltid hävda att det är en husvagn eller en husbil. Dessa ställs ju hur som helst under vintern utan en tanke på avstånd till tomtgräns.

• Gilla
iaw77
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Jag kan inte svaret på din fråga men är det inte enklast, och mest naturligt, att börja med att fråga grannen om det är okej?
Det finns vissa motsättningar med grannen...

tttomten TomasJor skrev:
Nej du får inte ställa den där den inte får stå.
Såvida det inte är uppförsbacke så flyttar du ju lätt en friggebod med två plank o ett spett så varför inte ställa den på plats?
Det är uppförsbacke. Och väldigt halt som sagt.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Grunden är väl inte byggd än som jag förstod det?

Ställ den på två lastpallar med hjul på så kan du alltid hävda att det är en husvagn eller en husbil. Dessa ställs ju hur som helst under vintern utan en tanke på avstånd till tomtgräns.
Bra idé :D
Det kan vara lösningen på problemet... :)

harry73 harry73 skrev:
Tänkte du använda friggeboden, eller bara ställa den därpå några lastpallar
Nej, ska inte använda den i vinter.

Jag tror inte du behöver krångla till det med hjul och andra arrangemang. Är det tillfällig uppställning så behövs inte mer bygglov än för en hög brädor.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Även om relationen med grannen inte är bra så tycker jag att du ska informera för att undvika ännu mer problem. Det räcker att säga, eller skriva en lapp och lämna i brevlådan, och förklara varför boden hamnar där den hamnar och att du ska lytta den till våren. (Ange gärna en månad senare än vad du planerar så har du lite marginal ifall något skulle strula.)
Det är alltid lättare att acceptera en störning om man vet varför och hur länge man måste stå ut.

• Gilla
Patrik.B och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.