Byggahus.se

Friggebod på hjul vid stranden.

1. D
    Medlem · 318 inlägg

dymlingen

Medlem
    Jag är lite sugen på att bygga en gäststuga och vill givetvis placera den så nära stranden som möjligt.
    Boningshuset ligger ca 30m från stranden, men jag skulle vilja bygga bara några meter från strandlinjen.
    Tror ni att man kan få dispens från strandskyddet eftersom tomten redan är bebyggd?
    Om jag inte får bygglov funderar jag på att ställa en friggebod på hjul. Då kan jag ju köra ner den till stranden när jag får gäster. Det kan väl inte vara olagligt?
    Detta skulle då likna en manskapsbod eller barack och frågan är om man då måste hålla sig till 10kvm? Baracker kan ju vara uppåt 15kvm.

2. P
    Medlem · 98 inlägg

PatWest

Medlem
  3. T
    Medlem · 35 inlägg

Toy

Medlem

Re: Friggebod på hjul vid stranden.

Om tomten kan ansen vara "privat ianspråkstagen" får du stranddispens men räkna inte med det då vissa Länsstyrelser har blivit kinkiga angående detta. Jag själv byggde ut en befintlig brygga med ca 20kvm däck och de grinade till direkt. Bygg en flotte som du lägger i strandkanten och fäste för en motor(som du aldrig behöver sätta dit). Frågar kommunen dig så är du ute då och då i den och sover över men då du måste flytta den lite grand (typ 10cm) var fjärde vecka för det är så lång semester du kan ha.

4. L
    Medlem · 79 inlägg

LageoPetra

Medlem

Herregud!

Är det någon fler än jag som blir sugen på att flytta från detta härliga land? *skratttar, skakar på huvudet*

;-)
    /Lage

5. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Var signar jag upp? ;D

mvh
    David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.