Jag har en jordkällare under en liten friggebod. (Se bild).

Nu ska jag lyfta friggeboden och lägga nytt golv i denna. I det gamla golvet så var det isolerad med sågspån som ändå har tagit ut ned mot jordkällaren. Jag har lite olika idén om hur går framåt. Vad rekommenderar ni?

1: Jag lyfter huset 30 cm, sen lägger jag in ett 5 cm jord direkt mot jordkällaren. Efter detta lägger tidsbeständig plast över jorden. Jag låter det vara ca 5 cm med luft mellan plasten och nya golvreglar. I mellanrummet mellan reglarna isolerar jag med något modernt isoleringsmaterial, vilket?

2: Jag lyfter huset 25 cm och sen lägger jag isolationsplattor ( vilken typ?) direkt mot jordkällarens tak och tidsbeständigt plast över detta. Nu monterar jag nya golvregar. I mellanrummet mellan reglarna isolerar jag med något modernt isoleringsmaterial, vilket?

3: Jag lyfter huset 20 cm sen lägger jag plast direkt mot jordkällarens tak. Nu monterar jag nya golvreglar över plasten. I mellanrummet mellan reglarna isolerar jag med något modernt isoleringsmaterial, vilket?

4: Erat alternativ?

• Röd friggebod med grönt presenningstäckt fönster och dörr till jordkällare. Omgiven av gräs och träd. Stenläggning syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.