Ska till och bygga friggebod funderar lite hur man kommer billigast undan lösvirke eller färdig byggsats.
Tycker byggsatserna skenar iväg i pris om man vill ha lite kvalitet. Hittade denna som verkar intressant. Gillar stilen då den ska stå på en gammal gård.
https://baseco.se/sv/hus-och-stugor/produkter/bruks-bod-15-kvm/
Bra pris också frågan är om man ändå kan slå ihop det billigare själv i lösvirke?

S snickrande_tanten skrev:
Ska till och bygga friggebod funderar lite hur man kommer billigast undan lösvirke eller färdig byggsats.
Tycker byggsatserna skenar iväg i pris om man vill ha lite kvalitet. Hittade denna som verkar intressant. Gillar stilen då den ska stå på en gammal gård.
[länk]
Bra pris också frågan är om man ändå kan slå ihop det billigare själv i lösvirke?
Blir billigare i lösvirke och dessutom får du det som du vill

D Dr Jumping Jack skrev:
Blir billigare i lösvirke och dessutom får du det som du vill
Jag anar nästan det också ingen som har gjort nån friggebod och har lite priser och tips?

P
P Peter_K skrev:
Vi har denna fast 10 kvm. Helt ok kvalitet och gick snabbt att bygga då den består av färdigspikade väggelement som skruvas ihop.

[länk]
Det där är också en av alternativen jag sett den ser ju bra ut och skapligt i pris.
Det jag tänker också är att man ska ju också ha transporten av dom färdigbyggda modulerna till tomten Det rår man ju inte på för hand det blir ju några tusen att spara om man väljer
lösvirke då bär du ju allt själv och kan transportera med släp.

P
Det där är också en av alternativen jag sett den ser ju bra ut och skapligt i pris.
Det jag tänker också är att man ska ju också ha transporten av dom färdigbyggda modulerna till tomten Det rår man ju inte på för hand det blir ju några tusen att spara om man väljer
Nä det är sant. Minns inte vad hela paketet vägde men det var i alla fall för mycket för att transportera på eget släp.

Själv gillar jag att bygga i lite stillsamt tempo, kanske 2-3 tim om dagen och ge det en semester. Då är det skönt att köpa material i omgångar och inte ha en stor hög liggande

• Gilla
sune09
  • Laddar…
Ha byggt både byggsats samt med lösvirke där byggsatsen blev betydligt billigare.
Byggsatsen är så optimerad och jag tenderar att överarbeta mina byggen men slutprodukten går ju inte att jämföra kvalitetsmässigt.
En sak jag lärt mig är att inte bygga med liggande spontad panel som många byggsatser kör med. Svårt att få målat bra i sponten så fukt tar sig in och färgen släpper.

Bra med lite tips av olika slag lutar just nu åt att vi bygger med lösvirke. Nån som har nån mer ritning än byggbeskrivningars?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.