Byggahus.se

Fribärande takstol men vad händer när vind är inredd?

1. C
    Medlem · Stockholm · 367 inlägg

Cicaro

Medlem
    Hej!

Här kommer en till tråd om bärande väggar eller inte. Hoppas att Justus som skrivit den fina artikeln har tid att svara ty även om jag är utbildad inom bygg så arbetar jag med annat och har inte räknat konstruktion sen skolan för 15 år sedan så vill veta att jag inte tänkt fel. Säg till om det saknas information (jag har även beskrivit hur jag tänkt men i bilderna finns nästan alla mått)

Frågan i korthet är om jag behöver lägga balk eller inte? Om så, räcker det med ena öppningen? Kan jag utan att äventyra vinden kottla mellan och ta ner med två pelare osv? Behöver bollplankshjälp helt enkelt för jag är ringrostig.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Sektion.png

Som sektionen på huset visar så är takstolarna fackverk av W-typ vilket enligt träguiden sett till dimensioner skulle vara fribärande i snözon 2 upp till 11 meter (Dimensionerna är inskrivna i bilden). I mitt fall är det 9,53 meter och undre bärarmen är med god marginal överdimensionerad.

Alla innerväggar består av 40x38mm reglar med 13mm spånskiva på varje sida, något som i min värld inte kan ha en bärande effekt men en stabiliserande effekt. Någon typ av KEX-element från 60-talet, reglarna ligger inte an mot undertaket i råspont utan det är spånskivorna som gör. Dock var vinden från början vindsplan med förvaring. Idag är den inredd (lätt bjälklag med råspontgolv och tunn laminat). Ganska lågt i tak så kommer ju aldrig upp ett piano där men likväl det används som boyta i den stora delen av W och förvaring ute i kattvindarna.

Plan.png

Det som är markerat i planlösningen är
    1. Dagens öppning till vardagsrummet, här finns ingen balk
    2. Kommande öppning
    3. Kommande öppning