Hej planerar att riva ner del av en vägg för en öppnare planlösning i samband med planerad köksrenovering. Så det blir öppet den röda sektionen på planlösningsbilden. Tre av takstolarna kommer då sakna stöd. Endast ytterväggarna håller upp dom. Takstolarna är av fackverkstakstol och dimensionerade enligt ritning nedan. Enligt takstolsbandboken från Svenskt trä är max spännvidd 9 meter i min snözon. För motsvarande takstol av W typ men jag har WW, vilket ju bör vara starkare men hittar ej i tabell. Hos mig blir avståndet nästan 10 meter mellan ytterväggarna. Huset kommer nog inte rasa ihop men är det stor risk för nedböjning dvs. Att innertaket börjar hänga ner?

• Planritning som visar specifikationer och dimensioner för fackverkstakstol i samband med planerad köksrenovering och nedrivning av vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ett hus med markerad röd sektion för planerad väggnedrivning mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Skulle säga att takstolarna spänner från yttervägg till yttervägg. Detalj F visar att där finns en regel/vägg under den vänstra plåten. Ingen av de andra detaljerna vid underramen (K, M, O) visar någon underliggande regel/vägg. Sen kan det va att väggen blivit lite bärande med tiden och att taket sätter sig något mer än innan men eftersom takstolen är dimensionerad för spännvidd yttervägg-yttervägg så bör den deformationen vara inom rimliga ramar.

• Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.