Hej! Har en fråga om kapa modulrör. Vet inte om jag har fattat helt fel men jag får inte ihop det. Står på beskrivningarna att det ska vara nån teleskopfunktion så man inte behöver kapa men de här millimetrarna man får på varje infasning på röret räcker inte samtidigt som kombinationer av 50 och 100 mm långa rör blir för långt.
Behöver från till yttergaller 19.2 cm långt men det blir lite för långt (19,7 — se bild) .... Trodde man kunde kapa var man ville (har för mig jag gjort det förut men det kan ha varit ett annat fabrikat), men gör jag det så försvinner ju in eller utfasningen på röret och då passar det ju inte att klicka ihop.
Bifogar en bild om det hjälper. Jättetacksam för hjälp!
Behöver från till yttergaller 19.2 cm långt men det blir lite för långt (19,7 — se bild) .... Trodde man kunde kapa var man ville (har för mig jag gjort det förut men det kan ha varit ett annat fabrikat), men gör jag det så försvinner ju in eller utfasningen på röret och då passar det ju inte att klicka ihop.
Bifogar en bild om det hjälper. Jättetacksam för hjälp!
Det hjälper ju inte att kapa den avfasade tunnare kanten på varken yttergallerstosen eller rören eftersom de ändå trycks in i varandra och det går ju som sagt inte kapa där röret/stosen är tjockare för då fäster inte de mot varandra sen.
Förstår inte hur Fresh har tänkt här, det måste väl gå att anpassa mer än exakt 50 och 100 mm? Alla hus ser ju olika ut i yttervägg!
Förstår inte hur Fresh har tänkt här, det måste väl gå att anpassa mer än exakt 50 och 100 mm? Alla hus ser ju olika ut i yttervägg!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Rören är väl utformade i ändarna för att kunna staplas men man kan absolut kapa dem. Jag satte Fresh-ventiler för ett par år sedan och kapade. Minns inte om det var på inne- eller utesidan men det passade i alla fall fint.
Har varit så att röret som sitter på innerventilen går i röret som du vill kapa.
Innerventilen fungerar då som "teleskop".
Innerventilen fungerar då som "teleskop".
Klicka här för att svara