Hej,

Jag har precis lagt LK spånskivor med färdigfrästa spår enligt bild.

Problemet jag nu har är området kring golvbrunnarna. På 2 av de 3 golvbrunnarna ligger spåren inte så långt ifrån kanterna så där tänker jag fräsa ut spår som går på sidan av golvbrunnen. Vid duschens golvbrunn hamnar ett spår mitt på golvbrunnen och jag har som jag ser det 2 alternativ här.

1. Vända innan golvbrunn. Problemet här är att det enligt instruktionerna skall finnas minst 1cm regel under det frästa spårets inre kant. Och regeln under golvbrunnen har ca 2cm totalt mot golvbrunnen så det blir svårt att få till det.

2. Köra dubbla spår längs kanten av golvbrunnen. Här har jag mer regel på sidan av golvbrunnen enligt bild men samtidigt ligger jag väldigt nära ett befintligt spår och försvagar skivan där istället.

Vilket alternativ ska jag köra på?

Bild på ett golv med LK spånskivor och tre markerade golvbrunnar med textanmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spånskivor med färdigfrästa spår för installation nära golvbrunnar i ett byggprojekt.
Skapa konto

/nochl

Bästa svaret

N nochl skrev:
Hej,

Jag har precis lagt LK spånskivor med färdigfrästa spår enligt bild.

Problemet jag nu har är området kring golvbrunnarna. På 2 av de 3 golvbrunnarna ligger spåren inte så långt ifrån kanterna så där tänker jag fräsa ut spår som går på sidan av golvbrunnen. Vid duschens golvbrunn hamnar ett spår mitt på golvbrunnen och jag har som jag ser det 2 alternativ här.

1. Vända innan golvbrunn. Problemet här är att det enligt instruktionerna skall finnas minst 1cm regel under det frästa spårets inre kant. Och regeln under golvbrunnen har ca 2cm totalt mot golvbrunnen så det blir svårt att få till det.

2. Köra dubbla spår längs kanten av golvbrunnen. Här har jag mer regel på sidan av golvbrunnen enligt bild men samtidigt ligger jag väldigt nära ett befintligt spår och försvagar skivan där istället.

Vilket alternativ ska jag köra på?

[bild]

[bild]

/nochl
Kör på förslag 1 fast vänd vid regeln innan golvbrunnen?

• Gilla
nochl
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Kör på förslag 1 fast vänd vid regeln innan golvbrunnen?
Hur tänker du, det ser ju enklare ut men det riskerar att bli väldigt lite stöd under vändningen. Tror du alternativ 2 ger ett svagare golv?

Tänker också var man står i duschen så borde det vara viktigast med hållfasthet kring alt 1.

N nochl skrev:
Hur tänker du, det ser ju enklare ut men det riskerar att bli väldigt lite stöd under vändningen. Tror du alternativ 2 ger ett svagare golv?

Tänker också var man står i duschen så borde det vara viktigast med hållfasthet kring alt 1.
Jaha, nu förstår jag. Bra, tack!

N nochl skrev:
Jaha, nu förstår jag. Bra, tack!
Yes, tror jag gjorde typ så när jag på golvvärme i WC för något år sedan.

• Gilla
nochl
  • Laddar…
Och så här blev det.

Installation av ett golvbrunnsgaller på ett kaklat badrumsgolv med synliga fötter.
Skapa konto

Nylagd golvbrunn med anslutande avloppsrör på en betongplatta under konstruktion.
Skapa konto

Nylagt värmegolv med synliga slingor och central golvvärmeuttaget i en byggkonstruktion.
Skapa konto

N nochl skrev:
Och så här blev det.

[bild]

[bild]

[bild]
Snitsigt! (y)

N nochl skrev:
Och så här blev det.

[bild]

[bild]

[bild]
Hej, får man fråga hur du lyckades fräsa så nära färdig vägg? :)

LudvigC LudvigC skrev:
Hej, får man fråga hur du lyckades fräsa så nära färdig vägg? :)
Minnet är kort. Kommer inte helt ihåg men jag misstänker att jag gjorde vägg-vändningarna innan jag la skivorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.