Jag har köpt en kåk från -23 och ska nu påbörja en omfattande renovering av alla ytskikt, nytt badrum, nytt kök, ny el, och ny avloppsstam samt nya vattenrör.
Jag var igår i huset en sväng med elektriker och för hans del så kunde jag gärna fräsa in rören och sätta dosor i vägg innan jag gipsar över. För att spara pengar och för att jag väljer helt var jag vill ha alla uttag. Men hur gör jag smidigast? Kör jag klinga och skena eller fräser jag?

Det är förmodligen plankvägg under tapet och masonit. Jag har inga funderingar på att tilläggsisolera i huset.

Det kommer nog upp en del frågor och funderingar här under renoveringens gång. Känns som ett bra forum att bolla idéer och få tips.

Ska du byta golv oxå? Då kanske du ska fundera på att dra elen under golvet. Annars är nog cirkelsåg enklast. Fräs tar alldels för lång tid.

Vi har rätt nyligen fräst in elen i timmerväggarna i ett rum i vårt hus. Vi körde en kombination av överhandsfräs, alternativt cirkelsåg och stämjärn. Båda funkade ok. Fräsen gick nog lite snabbare men drog gärna iväg lite så det kunde bli lite snett men det gör ju inget. Trånga ställen fixades med tigersåg och stämjärn.

Pyssligast var nog dosorna. Tog lite tid med hålsåg och stämjärn för att få till jämna hål i gammalt tätvuxet timmer.

Men vi lade så mycket rör vi kunde i golv och tak. Om du ändå öppnar upp här är ju det smidigast och så ingen risk för att man senare skruvar i ett infräst rör i en vägg. Vi försökte också fota av infräsningen för att man ska kunna kolla senare var elen egentligen går när det ska skruvas hyllor och liknande.

Kom just på att det finns speciella spårfräsar. Det kanske kan vara en bra idé att hyra en sån över en helg...

Är man en fena att köra motorsåg så går ju även det att köra två jack i lite i vinkel och man lägger rör/slangen där i.

Har du gått igenom vart uttag o brytare ska sitta med din Elektriker så är det ju bara såga på ;) Elektrikern Finjusterar evt hål runt dosor med en dosfräs eller Fejnsågen. Det gör ju inget hur de ser ut bakom gipsen ;)

Motorsåg är väl inte så bra med tanke på att det förmodligen är 200spik/kvm i ett sånt hus :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.