hej!
haller pa att totalrenovera en villa från 1887, har anlitat byggfirma da jag inte har sa mycket aning.
yttervägg i tegel, innervägg med diverse konstiga tapeter som just nu rivs ner.
följande problem: min byggfirma hävdar att det inte 'gar' att dra elen som förväntat pga att vi stött pa träväggar istället för putsade väggar under de gamla tapeterna (se foto). jag kan inte tänka mig att detta är ett problem men är ju heller inte ett proffs. sa - hur ska man ga till väga?!
Tack!
haller pa att totalrenovera en villa från 1887, har anlitat byggfirma da jag inte har sa mycket aning.
yttervägg i tegel, innervägg med diverse konstiga tapeter som just nu rivs ner.
följande problem: min byggfirma hävdar att det inte 'gar' att dra elen som förväntat pga att vi stött pa träväggar istället för putsade väggar under de gamla tapeterna (se foto). jag kan inte tänka mig att detta är ett problem men är ju heller inte ett proffs. sa - hur ska man ga till väga?!
Tack!
Regla ut väggarna 45 -70 mm så får du plats för installationerna och lite bättre isolering samt det blir ett bra underlag för gipsen. Det förvånar mig att snickarna inte redan föreslaget det? Är det en "riktig" byggare du ska ha till hjälp?
Hej! Tack för ditt snabba svar. Det är en seriös totalentreprenad jag har anlitat men vi är på semester båda två så vi har inte hunnit ses i huset för att diskutera möjligheter än. Har bara fått bilder skickade från ’rivningsteamet’. Vad skulle du tro att det kostar extra enligt ditt förslag?
Tack!
Tack!
Jag förstår inte problemet, regla ut väggar brukar man alltid göra för att enkelt få dom raka och ev isolera ytterväggarna lite mer då g:a hus brukar ha mycket dålig isolering i ytterväggarna. Spår in el i träväggar eller murade väggar är inte heller det nått problem bara lite tidsödande.
Och vad det skulle kosta är omöjligt att säga utan att varit pålats och sett hur man kan lösa det hela.
Och vad det skulle kosta är omöjligt att säga utan att varit pålats och sett hur man kan lösa det hela.
hej igen - jag tror de förväntade sig putsade väggar under som sedan hade spacklats och målats men jag vet inte exakt. det later som en bra ide med att regla och därmed isolera ytterligare. Tack för det!!E elmont skrev:Jag förstår inte problemet, regla ut väggar brukar man alltid göra för att enkelt få dom raka och ev isolera ytterväggarna lite mer då g:a hus brukar ha mycket dålig isolering i ytterväggarna. Spår in el i träväggar eller murade väggar är inte heller det nått problem bara lite tidsödande.
Klicka här för att svara