Byggahus.se
Jag tror tvärtom, datum på köpebrev gäller oavsett om lagfart beviljats eller ej. Kan vara så att avtalet med operatören är ogiltigt också. Ring Inskrivningsmyndigheten och fråga.

Och hur menar du att motparten (Skanova var det väl) ska veta det? Lagfaren ägare har rätt att teckna avtal för en fastighet, det är därför det finns skyddsregler för köparen enligt ovan.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Dom kan omöjligt veta det, men hur juridiken funkar där är jag osäker på. Det måste ju finnas en tanke bakom lagstiftningen om en säljare tecknar avtal med 3:e part efter att ha skrivit under köpekontrakt eller köpebrev?!

Det är säljaren som har ägandet fram till tillträdet. Så säljaren har möjlighet att göra vad som helst. Men enligt avtalet ska säljaren överlämna fastigheten i likvärdigt skick. Så det är ett rent avtalsbrott, inget annat.

Ja fram till tillträdet, men perioden efter innan lagfart beviljats, fortfarande avtalsbrott ? Juridiskt är inte säljare ägare from köpebrevets datum.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja visst finns det en tanke @Jonatan79 , det är det 4:11-12 JB handlar om, att säljaren ansvarar för skicket på fastigheten mellan kontraktsskrivning och att köparen får fastigheten i sin besittning. Och att få fastigheten i besittning fullt ut måste rimligen innefatta att ha blivit inskriven som lagfaren ägare.

Jag funderar på om jag varit fel ute. Inte nödvändigtvis så att det jag skrivit varit fel i sig, men jag tror jag med flera missat en sak: nyttjanderättens giltighet vid övergången till ny ägare enligt 7 kap. 11 § JB. En sådan rättighet är inte med nödvändighet giltig mot en ny ägare om den inte är inskriven i fastighetsregistret och säljaren inte informerat köparen om lasten. Men om man låtit intrånget ske kanske man sitter där med Svarte Petter ändå.

Det blir lite en fråga om vem som säljaren har lurat, köparen eller nyttjanderättshavaren. Om det är den senare hade TS bekant kunnat vägra tillträde och rättighetshavaren hade då fått stämma säljaren för skadan.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Skriver de långa avtal lär de absolut registrera dem. Jag kan inte tänka mig annat.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Känns orimligt att säljaren ska kunna få pengar i 25 år för ett upplåtande av mark, som han inte äger.
Som ungefär att man köper en villa och så har säljaren hyrt ut garaget i 25 år, det skulle man aldrig acceptera.

harry73
Såklart skulle man det. I alla fall om det är känd under hela säljprocessen. Och då anpassas priset efter det.

Tycker det är 2 brott mot 4 kap 10 §:
A) säljaren får "ej heller avhända fastigheten annat än dess vanliga avkastning" tolkar jag som att han ej har rätt att starta ny mobiltelefoniverksamhet på fastigheten.
B) Kan säljaren komma runt köparens rätt till arrendeersätningen, med en förskottsbetalning av det 25 åriga arrendet?

Säljarens och köparens rättigheter och förpliktelser
10 § den dag då tillträde skall ske, tillkommer säljaren. Denne får dock icke avverka skog annat än till husbehov och ej heller avhända fastigheten annat än dess vanliga avkastning.
Arrendeavgift, hyra och annan inkomst av fastigheten, som belöper på tiden före tillträdesdagen, tillkommer säljaren.
Avgift som utgår för fastigheten och belöper på tiden från och med tillträdesdagen bäres av köparen. I förhållande till säljaren svarar köparen för stämpelskatt för förvärvet.

Vad står det i kontraktet?

Bla, bla, bla, men gäller nyttjanderättsavtalet om det inte var inskrivet i fastighetsregistret?

D Daniel 109 skrev:
Skriver de långa avtal lär de absolut registrera dem. Jag kan inte tänka mig annat.
Förvisso, men när registrerades det? Om registerutdrag gjordes innan det skrevs in, köpehandling skrevs och säljaren sen upplät rättigheten, då talar vi om ett race till inskrivningen, där man rimligen inte hade skrivit in rättigheten om det var en f.d. ägare och inte den nu lagfarne som stod på avtalet.

Det blir lätt lagvrängeri av det, men det beror ju på att säljaren på ett eller annat sätt betett sig klandervärt, eller ”gjort avsteg från lagstiftningen” som det populärt kallas.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Matzeball
G gråsten skrev:
Vid tillträdet sedan lagfarten beviljats finner han att Skanova ställt upp en telefonstation på en del av fastigheten där han hade velat bygga.
Vad menas med "Vid tillträdet sedan lagfarten beviljats"?
De gånger jag köpt fastigheter beviljas lagfarten så vitt jag kommer ihåg först efter att man brevledes skickat in handlingarna till myndigheterna.
Kom stationen upp mellan tillträdesdatum och beviljad lagfart?

I princip bör väl köparen tillsammans med säljaren besikta fastigheten på tillträdesdagen, redan innan man skriver på och därmed godtar överlåtelsen. Här var det ju dessutom precis på platsen där de tänkte bygga så om de besökte fastigheten innan påskrift tillsammans med säljaren så borde de väl ha protesterat då i så fall och vägrat skriva på.
Sen vidhåller jag givetvis att det är en blåsning de åkt på.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja visst finns det en tanke @Jonatan79 , det är det 4:11-12 JB handlar om, att säljaren ansvarar för skicket på fastigheten mellan kontraktsskrivning och att köparen får fastigheten i sin besittning. Och att få fastigheten i besittning fullt ut måste rimligen innefatta att ha blivit inskriven som lagfaren ägare.
Nej, besittning är inte samma som lagfart. När köpebrevet undertecknats och man fått nycklarna har man tagit fastigheten i besittning. Lagfart kan komma veckor senare och beror på andra saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.