Byggahus.se

frånluftvärmepump-braskamin-och undertryck?

3k läst  6 svar

1. K
    Medlem Nivå 5
    Har beställt en IVT 490, och skall elda med pellets eller vedkamin. Nyss fick jag klart för mig att det bildas ett undertryck och att braskaminen/pellets måste ha separat tilluftrör (vilket jag lyckligtsvis har gjutit in i plattan).

Går det att ha öppen lucka vid eldning, eller är detta bara att glömma. Har en Jötul gjutjärnskamin i sommarstugan och denna brukar jag elda med öppen lucka, både för att se elden och för att höra sprakandet.

Bortsett från hotad mysfaktor så undrar jag om någon här har erfarenhet ov en dito kombination- dvs frånluftvärmepump och tex pelltskamin eller vedkamin.

Funkar dom ihop? (Rent praktiskt alltså)

2. K
    Medlem Nivå 4

Re: frånluftvärmepump-braskamin-och undertryck?

Det fungerar för mig, eldar lite just nu faktiskt. :D
    Jag har ingen tilluft till kaminen, vid upptändning drar jag ner fläkten i frånluftsvärmepumpen, när upptädningsbrasan(och skorstenen har blivit varm) har lagt sig ökar jag till normal ventilation.

3. 0
    Medlem Nivå 5

Har inte någon separat tilluft, hela huset är ju nerlusat med ventiler för friskluft. Har aldrig haft några problem med detta. I år skall jag köra med lägre fläkt i FLVP'n när jag eldar. Kaminen ventilerar en hel del och detta blir ju utöver det som huset enl norm behöver, jag tror det finns lite mer kWh att spara på detta.

4. K
    Medlem Nivå 5

Låter på svaret som att detta bara är ett problem när kaminen /skorstenen är kall. :-*

Men hur gör man när man drar ner fläkten i frånluftsvärmepumpen? är det en knapp eller dito som man reglerar? ( har ej fått min IVT490 än)

Föresten: jag har förstått att man dessutom kan stänga av elpatronerna helt. Är detta enkelt? knapp eller så..? eller måste man gå in i en meny och krångla?

5. K
    Medlem Nivå 5

Menar du fläktens effekt/varvtal? Kan man enkelt reglera detta också?

Jag är mycket nyfiken på hur hela paketet kommer att fungera och hur ljudnivåerna blir. :)

6. K
    Medlem Nivå 4

I min ES480 kan man i menyn välja antal elpatronsteg 0-3. Jag har dock med min elkunskap(BB2) kopplat in en brytare på plintarna för elverkets rundstyrning. Detta blockerar både elpatron för uppvärmning och värmesköldar för varmvattenberedning.

För att ändra fläktvarvtalet måste man i min pump ändra kopplingen på transformatorn till fläkten, det går alltså inte att ändra i menyn vilket man kan i modernare pumpar har jag förstått.
    Men givetvis har jag fixat detta med en brytare/vred i pumpens front ;)

7. K
    Medlem Nivå 5

Exakt så som du gjort har jag planerat (befarat) att jag är tvungen att göra. :surprised:Dvs diverse brytare både på partronerna och fläkten. Det är därför jag redan nu ställer dessa diffusa ( men tydligen motiverade) frågorna om hur man kan reglera olika funktioner på frånluftvämepumpen. Hoppas en sprillans ny IVT 490 har "dina" extra funktioner inlagda, men jag tror inte att IVT tänkt på detta behov. Möjligen att patronerna går att stänga av, men då troligen i en krånglig meny. Brytare låter perfekt.

Jag kommer att be elektrikern att göra exakt samma ändringar som du just berättat om. ::) ( redan under installationen)