Byggahus.se

Frånluftsventilation suger in partiklar från vägg/tak

1. P
    Medlem Nivå 2
    Vi har ett 1-plans trähus med gjuten platta byggt 2007. Vi flyttade in för två år sen och hela tiden har min sambo känt av sin astma i huset. Som vanligt försöker man knyta det till andra orsaker, men till sist gjorde vi ett luftprov, ett Screenair Indoor från Eurofins. Testet visade avvikande resultat på Mikrobiell status, Fukt och Lukt från träskydd. Det ska tilläggas att vi aldrig upplevt dålig lukt i huset, ingen fukt eller kondens någonstans.

I samband med detta tog vi kontakt med ett företag som arbetar med fukt- och andra problem i fastigheter, företaget i fråga undersökte, mätte fukt, tog upp hål i ytterväggar för att kontrollera fukt/mögel etc, men hittade ingenting. Man läste av med termokamera och konstaterade ganska stora kalla partier i flera rum, längs taklister och i hörn. Dock hänvisade man till att detta var ganska vanligt.(?)

Det man lämnade i sin rapport var en teori om att vår frånluftsventilation skapar ett för stort undertryck i huset, och att de kalla partierna som termokameran visade betyder att luft sugs in genom otätheter i vägg och tak och drar mer sig ämnen från t.ex mögel på vinden eller emissioner från byggnadsmaterial i väggen.

Förslag på åtgärd är att konvertera vårt frånluftssystem till FTX för att kunna styra trycket i huset och undvika att luft sugs in via otätheter, samt att plocka ner lister och täta springor mellan vägg och tak.

Jag beklagar en lång inledning innan min frågeställning, men

- Är det rimligt att tro att detta kan vara orsaken till problemet? Otätheter där det sugs in luft?
    - Finns det någon annan som haft liknande problem?

och

- Även med FTX-system har jag förstått att man ska ha 5-10% undertryck i huset. Om problemet är rätt formulerat av konsulten, kommer det inte fortsatt att dra in luft i de otätheterna?

Jag hoppas på lite bra input och möjlighet att bolla innan vi tar en investering i ett FTX-system!

2. F
    Medlem Nivå 8
    inte alls orimligt. det blir lätt stort undertryck och det krävs inte mycket för att luften ska gå in på "fel" ställen.
    är ni för övrigt aningen händiga och kan montera kanalsystemet själva så behöver det inte kosta mer än 30-40 000 totalt. vårt system kostade 35kkr tex...ta kontakt med Alig.se eller Soliduct.se och be om en offert på ritning och materialpaket

3. D
    Medlem Nivå 8
    Kan ni inte bara öppna tilluftsventilerna lite mer och se om det blir bättre? FTX är ju optimalt, men är ju ofta en rätt stor arbetsinsats.

4. P
    Medlem Nivå 2
    Tack för tipsen Forbo, jag har varit inne på Soliuduct's sida och tittat. Ska ta en kontakt med dem i veckan!

Fortfarande fundersam kring ett fortsatt undertryck även med FTX-system. Finns det inte risk att den luften kommer att sugas genom otätheterna?

5. M
    Medlem · Nivå 10
    Oavsett F eller FTX ska du med en väljusterad anläggning komma nära ett läge där du har ett svagt undertryck men ändå tillräckligt flöde. Med ett f-system när du har massa spaltventiler osv att labba med kan det givetvis bli lite utmanande men det är likväl möjligt.

Tillbaka till dina problem så låter det antingen som en extremkänslig person eller en vind med synliga mögelproblem för att ett undertryck och luftläckage ner från vinden ska orsaka detta. Detta förutsatt att du inte har en extremstsrk frånluft och stängda tilluftsventiler.

Skulle nog avråda från att se FTX som den primära lösningen, snarare ett långsiktigt alternativ när ni kommit till botten med vad som orsakar problemen just nu. Hitta källan till det som orsakar besvären måste vara det primära

• Laddar…
  6. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    "Fortfarande fundersam kring ett fortsatt undertryck även med FTX-system. Finns det inte risk att den luften kommer att sugas genom otätheterna?"

Jo.

Lämpligen börjar ni med det som Dsl föreslog: öppna upp tilluftsventilerna till max.
    Det får ni väl ge minst en veckas utvärdering, (lite beroende på hur snabbt din sambos astma reagerar och hur tillförlitligt det är att det är just detta som påverkar).

Efter att denna utvärdering gjorts, så kan det vara lämpligt att täta bakom tak-, golv- och fönsterlister i sovrummet. Tätning sker medelst drevning, inte fogmassa, eftersom fogmassa brukar spricka med tiden. Lindrev är att rekommendera.
    (Under tiden som drevningsarbetet pågår bör sambon vara inkvarterad någon annanstans.)
    Tätning bör göras oavsett om skillnad i astman detekterats el inte. För hälsa och plånbok.

Drar det in vid listerna så bör det gå att känna. Bäst och enklast på den sida av huset där polarvinden ligger på.

• Laddar…
  7. I
    Medlem · Nivå 9
    Låna en "rökpenna" från en ventfirma, då kan man "se" dragen okulärt. Luktar lite banan men det kan det vara värt. Ta loss golvsocklar lister och täta som sagts innan. Justera ditt undertryck. Sätt allergifilter i dina friskluftsventiler.
    Tror inte det är sporer som dras in genom konstruktionen, luften är lat, kan den ta lätta vägen in genom en 125mm ventil istället för att snirkla sig in genom en väggkonstruktion så gör den det.

8. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Med en FTX-lösning så får du ett betydligt lägre undertryck än nuvarande F-lösning (hårt räknat kan man ju säga att du har 100% undertryck idag, och med ett FTX får du 5-10% undertryck), och med betydligt lägre undertryck så kommer ju betydligt mindre partiklar genom väggar än nuläget.

Öppna alla spaltventiler och justera in F-systemet korrekt först och se om detta hjälper, täta sedan alla möjliga glipor i konstruktionen och ångspärr. Annars kanske en FTXlösning med ett litet undertryck löser problemet, fungerar inte det så kan FTXsystemet justeras för en balanserad till och frånluft, kvarstår problemet så är kanske sista utvägen ett litet övertryck, men det finns många åtgärder att prova innan man är där.

Nu kommer "forumrävarna" att skrika bakut då jag skriver övertryck, men om det är enda sättet att hålla mikrobiella partiklar ute och få en god hälsa så hade jag ansett att det är värt risken för fukt i väggar eller tak, hälsan är ju viktigare än en fuktskada i "döda ting" anser jag. Kanske behålla ett par spaltventiler i fönster så att övertrycket har någonstans att ta vägen istället för att pressas ut i konstruktionen. Övertryck används ju i viss verksamhet som är extremt känslig såsom labbmiljöer eller vissa sjukhus med mera.

Kanske ett litet balanserat övertryck i kombination med återkommande årlig fuktmätning och besiktning för mikrobiell tillväxt kan vara en lösning.

Men förhoppningsvis så kommer några av de andra åtgärderna lösa Astmaproblemet innan det blir tal om övertryck.

9. T
    Medlem · Nivå 9
    Korrekt. Ett injusterat övertryck där man vet var luften piper ut är inte på något sätt farligt.

10. M
    Medlem · Nivå 10
    Vilket lätt blir ett teoretiskt resonemang i ett hus som inte är byggt absolut tätt från början med detta i avseende.

11. E
    Medlem · Nivå 23
    Med övertryck och ett "läckande" hus bjuder man in "mögel" det kommer att frodas i dom utrymmen där fuktig luft sipprar ut. Och då behövs det bara att man öppnar ett fönster eller en dörr på läsidan för att sporerna ska sugas in i huset.

12. T
    Medlem · Nivå 9
    Så är det ju. Men det är ingen omöjlighet. Ganska enkelt om man använder rätt grejer.
    Fast det finns enklare lösningar om man ska jaga partiklar i inomhusluften som är betydligt effektivare än att köra med över eller undertryck.Till exempel joniseringsaggregat monterat i tilluftskanalen på ftx aggregatet.

Som ett tips till TS innan han gör något är att låna en ppm mätare och kolla vilken kvalite det är på inomhusluften under några normala dygn. Det kan ge svar på en hel del konstiga fenomen.
    Nu har TS ioförsig gjort en luftkvalite mätning men den ger bara svar på vad som finns i luften gissar jag. Inte hur kvaliten på luften beter sig.

Redigerat 3 mar 2015 17:13
  13. I
    Anonym
    Har ni Heppafilter på tilluftsventilerna? Om inte, varför skulle man misstänka smygarna, det kan väl lika gärna vara något som kommer in rätt väg?
    Jag har kollat smygarna i mitt hus och det är som du säger kallare i dem men jag har hela tiden trott det var en köldbrygga där beroende på sämre isolering. Jag har också astma samt allergi mot hund och katt och en del blommor samt mot viss jord, troligen humus som innehåller mängder av mikrober. Jäkligt tråkigt men än så länge hjälper medicinering.
    Ni har väl säkert provat ta bort ev krukväxter och jag skulle som nästa steg stänga av ventilationen några dagar och se om det blir skillnad. Även luftens fuktighet påverkar, dessa små mikrober svävar lättare i torr luft.
    Ett FTX är ju aldrig fel och det finns ju tillbehör för astmatiker/allergiker som renar och håller koll på luften, det handlar ju bara om hur mycket man kan/vill betala.
    Jag har mina problem troligen för att jag inte vill undvika det som framkallar dem, jag skulle i alla fall inte angripa huset i första hand.
    Värt att notera är också att har man en köldbrygga så är det värmen som går ut där, inte tvärt om. Det skulle då betyda att smygarnas motsvarande sida är lite varmare än omgivande luft vilket torde innebära en större luftväxling just där.

14. I
    Medlem · Nivå 9
    En kommentar till TS ang. Eurofin tester. Hade ett dammproblem en gång i en bostad. Gjorde ett test av "dammet" genom Anticimex, de använde då Eurofin. Kom tillbaka med alla möjliga och omöjliga värden som skulle vara farliga. Det visade sig till slut att dammet var smulat ekofiber som kom ner från vinden pga otätheter. Orkade då inte ifrågasätta testet men mig veterligen är ekofiber av typ cellulosa inte särskilt farligt. Så ta dina testresultat med en nypa salt, det går alltid att hitta saker i luften om man letar.

• Laddar…
  15. P
    Medlem Nivå 2
    Uppföljning:

Vi har haft tilluftsventilerna fullt öppna i hela huset, och har dessutom skruvat igen frånluftsventilerna något - det känns fortfarande att det drar i tilluften - men inte alls så kraftigt som tidigare. Vi tycker med detta att luften blivit något bättre.

Vi har vanliga bomullsfilter i ventilerna, inte varken kolfilter eller Hepa.

Till Martenw: Vi tror ju att det kommer ner isolering från vinden pga otätheter. Dock har vi inte ekofiber utan någon form av mineralull. Jag har fortfarande en misstanke om att det här problemet ligger, om jag går upp genom vindsluckan tar det en minut innan jag känner retningar i halsen - det har jag inte känt på andra vindar jag varit uppe på.

Annars håller jag med, det går alltid att hitta något i luften om man letar - men anledningen till ATT vi började leta var ju att min sambo upplevde astma/allergiproblem i huset, och inte (så kraftigt) någon annanstans.

Vi får se om vi tar ett grepp med FTX längre fram. Nu har vi köpt luftrenare till huset som gått ett par dagar, och kommer att prova en period och se om vi upplever någon förändring/förbättring.