2 758 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Frånluftsvärmepump och braskamin
Hej Alla
Jag har en Nibe frånluftsvärmepump F750 + braskamin, jag har golvvärme och en rumstempgivare som är kopplad till värmepumpen.
Värmepumpen är inställd på 18grd. i inomhustemperatur och det är -10 ute. När jag eldar kommer jag upp i 22grd. inne. Ändå läger värmepumpen på tillsatsel. Det tycker jag att den inte borde göra! Är det någon som har en ide om det är någon felinställning?
Jag har en Nibe frånluftsvärmepump F750 + braskamin, jag har golvvärme och en rumstempgivare som är kopplad till värmepumpen.
Värmepumpen är inställd på 18grd. i inomhustemperatur och det är -10 ute. När jag eldar kommer jag upp i 22grd. inne. Ändå läger värmepumpen på tillsatsel. Det tycker jag att den inte borde göra! Är det någon som har en ide om det är någon felinställning?
Har du innegivare monterad? Kan gå att ställa hur mycket påverkan den skll ha i steg....
Kurvan i pumpen säger ju att den skall mata ut ett visst antal grader till värmeslingan. Om det är för varmt i huset sänker den väl bara tempen som den matar huset med nån grad. Den slutar inte mata huset...
Kurvan i pumpen säger ju att den skall mata ut ett visst antal grader till värmeslingan. Om det är för varmt i huset sänker den väl bara tempen som den matar huset med nån grad. Den slutar inte mata huset...
Det finns väl också god idé med det, skulle pumpen slå av blir det ett jäkla jobb att dra ikapp sen när brasan slutar värma.Attitudeswe skrev:
Det är en svår kombination med kamin och flvp och det finns rätt mycket att läsa om det när man googlar. Kontentan tror jag är att det inte blir någon större besparing utan den största vinsten är förbättrad komfort när man höjer temperaturen från base line hos pumpen som man ju då också kan ställa lägre och spara pengar genom det
Klicka här för att svara