Frånluftsvärmepumpar  - IVT

6k läst  35 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Std i Eksjöhus är IVT 490. Mot ett mindre :( tillägg går det att istället välja 495 Twin som har både frånluft och jordvärme. IVT skriver på sin sida... "Lösningen är i första hand tänkt att användas vid nyproduktion av villor. Ju större hus som byggs desto mer fördelaktig blir IVT 495 TWIN. Jordslingan läggs då i samband med att tomten grovplaneras. Jordvärmepumpen är på 4 kW vilket innebär att cirka 150 meter slang räcker för att ge nödvändig värme."

Är detta bra och värt att satsa på?

Jag har läst en massa andra trådar, men undrar ändå vart kallraset uppstår och vilka "pannor" som kan ha värmeväxlare (för att undvika kallras?!). Eller hur funkar värmeväxlaren?

:) :) Många frågor blir det... :) :)

2. C
    Medlem Nivå 2

Re: Frånluftsvärmepumpar  - IVT

Vi ringde IVT innan vi köpte deras 490 för att se om 495 var något att ha. De sa faktiskt att i vårt fall skulle vi förlora på det. Huset var inte tillräckligt stort för att vi skulle tjäna in pengarna. Beror också på hur pass bra isolerat man har, vad man har för fönster osv

3. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Kan nån förklara för mig vad som är så bra med en värmepump som både tar energi från köldbärare i berg, sjö eller jord OCH från luften?

Det enda rimliga kan väl vara om man redan har ett borrhål som är för grunt för vad huset/pumpen egentligen kräver eller om tomten är för liten för att lägga ut tillräckligt många meter slang?

För en nyinstallation MÅSTE det vara bättre att välja antingen LUFT eller BERG (eller sjö eller jord).

Jag menar om man nu gör en investering i ett borrhål för bergvärme eller gräver upp massor på tomten för jordvärme så är det absolut bäst att göra det fullt ut och inte bromsa nånstans; bergvärme är nämligen mycket effektivare - trots att det kan kännas effektivt att återanvända den fina, varma luften inifrån. Kör hellre en ren bergvärmepump kombinerat med en värmeväxlare för ventilationen...

Vi har en elmätarpatrull på jobbet :)

Vi har haft bevakning på elmätarna ett tag nu för att jämföra:
    Patrullant 1: Enplansvilla, 144 kvm, byggår 2000, luftvärmepump/golvvärme i platta ----97 kwh/dygn
    Patrullant 2: Tvåplansvilla, 175 kvm, byggår 2001, luftvärmepump/element (varmgrund)---- 99 kwh/dygn
    Jag: 1och3/4plansvilla, 148 kvm, byggår 2002,
    bergvärme/golvvärme i träbjälklag på plintar --- 48 kwh/dygn. (Då har jag inte drevat klart runt alla fönster och takfönster än...!)

En ganska ovetenskaplig undersökning, medges, men ändå en fingervisning. Jag rekommenderar bergvärme.

4. G
    Medlem Nivå 9

Jag tror inte det är fullt så enkelt. Man måste se på den totala uppvärmningskostnaden på lång sikt. Låt säga att man räknar på vad det kostar att värma upp huset i 20 eller 30 år och tar med samtliga kostnader som rör uppvärmningen (värmepump, service, reparationer, el, ev. borrhål...). I vissa fall lönar det sig med bergvärme, i andra fall inte.

5. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Inget är enkelt här i världen. Ska man ta med alla de parametrarna och samtidigt jämföra med en IVT 495 som har två separata kompressorer som kan paja så måste man nästan vara kaosteoretiker....eller?

Sen har du ju elpriset som joker i leken...

6. G
    Medlem Nivå 9

Man måste ju göra vissa antagande... Det är många okända faktorer. Tråkigt att först i efterhand veta om man hade rätt eller inte. Men så är det med det mesta i livet.

7. J
    Medlem Nivå 4

Det var därför som jag funderade på 495 kunde hålla nere förbrukningen något ytterligare. Extra kostnaden ligger väl på ca 20 tusen om inte jag har helt fel uppgifter?

Någon som vet mer om prisskillnaden (installerat och klart) mellan 490 och 495?
    /J

8. J
    Medlem Nivå 4

Använder man en värmeväxlare för att slippa kallras? Jag är novis på området så förklara gärna.

Vad är alt till frånluftvärme? Vilka är nackdelarna med frånluft när det gäller komfort, drift, kostnader mm???
    /J

9. Sweli
    Medlem Nivå 10

Det var märkligt vad IVT sa om Twin 495.

Vi hade "bestämd oss" för Twin 495, i broschyrerna verkade vara den bästa lösning.
    Jag ringde IVT och frågade. Första personen jag pratade med, sa att det skulle knappast fungera i vårt hus (200kvm), att det var för stort för att maskinen skulle räcka.

2 dagar senare ringer jag igen, denna gång pratar jag med en tjej, som säger "absolut!" vi har tagit fram maskinen för stora hus.

Vi valde att ta en värmekonsult som skulle räkna på Twin 495 för vårt hus.
    Han sa att det skulle inte räcka. Elpatronen skulle starta hela tiden, vilket var oekonomiskt (det är som att köra på direktverkande el hela tiden).

Värmekonsulten (oberoende) rekommenderade Nibe 1210 med frånluft aggregat FLM30.

Han sa samtidigt att IVTs pumpar har ofta problem. Nibes är säckrare i driften.

Kom att tänka på att när jag ringde till IVTs installatör/säljare i vårt område, fick jag sällan ta på dom. När jag klagade att jag inte hade fått deras offert på flera veckor, svarade hon "vi måste ta hand om våra befintliga kunder, först".

Då funderade jag, kan det vara så att dom har så mycket problem med maskinerna att dom inte har tid med nya kunder? :-/

Glömde säga att vi funderade också på jordvärmeslinga.
    Efter att fråga några som har det och några "experter" blev vi rekommenderade att borra. Med jordvärmeslinga får man både problem med växtligheten och tvättbredda modell på tomten.
    Det har att göra med den energi som slingorna tar ifrån jorden.
    Växterna får kalla fötter ;D

10. B
    Medlem Nivå 6

Vi la 25 kkr extra för 495, men då dealade vi en hel del med markarbetet. Utan dealande så tror jag du får räkna med 30 kkr extra.

Så här i efterhand inser vi att vi har hamnat skrämmande nära kostnaden för en "riktig" bergvärmepump. Å andra sidan har vi på det här viset förberett så mycket att det inte blir särskilt krångligt att byta till en bergvärmepump även om oddsen är väldigt höga för att det ska inträffa.

Det är inte säkert, men det kan bli problem om anläggningen är underdimensionerad. Se till få korrekt beräkningsunderlag. Tekniken är känd sedan tidigare. Vill du läsa mer, tanka hem "System för värme och kyla ur mark - en nulägesbeskrivning" från Statens geotekniska institut, http://www.swedgeo.se/effektivare elanvändning/index.html

11. J
    Medlem Nivå 4

Seli skriver ...

Han sa att det skulle inte räcka. Elpatronen skulle starta hela tiden, vilket var oekonomiskt (det är som att köra på direktverkande el hela tiden).

...Men elpatronen går väl bara in och stödjer värmkällan, dvs det värmekällan inte klarar värmer elpatronen...eller? I såfall kan inte elräkningen bli alltför hög om man nu inte dimensionerat värmen helt fel.

12. Sweli
    Medlem Nivå 10

Det är just det vad som händer om man installerar en IVT495 för att värma 200kvm hus.
    Bergvärmen räcker inte. Då måste elpatronen gå in och hjälpa till.
    Det som händer är att elpatronen startar så ofta att det är inte ekonomiskt.
    Dessa beräkningar har gjorts av en oberoende värmekonsult.

Det samma sa IVT när vi frågade vad för system vi skulle välja.

Om du går på IVT.s hemsida och väljer "vad ska jag välja för system" och skriver in hur många kvm du ska värma upp. Kommer den aldrig upp som ett förslag.

Vi frågade IVT om man kunde borra mera än det rekommenderade 50 meter men dom svarade att det var till ingen nytta för att maskinen kan inte godogöra sig mera än dom 2kw, resten ligger kvar i marken.
    Dom andra 2kw går till frånlufdelen.

Vi räknade att installera en riktigt Nibe bergvärmepump med frånluft aggregat kostar lika mycket som IVTs lösning. Vi valde NIBE förstås.

13. J
    Medlem Nivå 4

Vilken pump valde ni från NIBE? och kopplar ni till FML 30 (tror den hette så) till den?

Kan du även ge ca priser för pump/pumpar, installation, borrning, slang?

Pump priserna ser jag i och för sig själv på NIBE's hemsida...

14. Sweli
    Medlem Nivå 10

Nibe 1210 bergvärmepump. FLM30

Borrning 100 m 25000 under förutsättningar att du hittar berg inom 3 meter annars kostar det 650 extra per meter.

Installation räknar vi med 15000.

För pumpen har du priserna på Nibes hemsida.

15. M
    Medlem Nivå 5

Vilka är det som säljer FLM30 ??

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: